پایان نامه گبه شیری رشته هنر و معماری

یکی از مهم‏ترین شاخصه‏های هنر در فرهنگ‏ اسلامی ایران ارتباط تنگاتنگ هنر با مذهب است.محصول‏ این ارتباط اندیشه و تفکری است که در آثار هنر اسلامی به‏ وجود آمده که خود بیانگر هویت یک ملت است،هنر اسلامی‏ مجموعه‏ای از آثاری است که هنرمندان مسلمان از منابع‏ گوناگون آنچه را که مناسب با اندیشه،تفکر و جهان‏بینی‏ اسلامی و خلق و خوی ایرانی بوده برگزیده و با نیروی خلاق‏ خود آن را به صورت‏های گوناگون به وجود آورده و برای بقای‏ هویت ملی و مذهبی برای نسل‏ها به یادگار گذاشته است. نقوش نمادین همچون نقش شیر-نقش خورشید و… هرکدام گنجینه‏هایی از هنر این مرز و بوم می‏باشند که‏ شناخت آنها ضامن بقا و تداوم فرهنگ و هنر اسلامی کشور ماست. پایان نامه گبه شیری رشته هنر و معماری در قالب فایل ورد آماده برای ویرایش و پرینت میباشد.

هنر و معماری (گبه شیری)

برای دست‏یابی به هویت فرهنگی و هنری مستقل در هر جامعه- ای نیازمند شناسایی و طبقه‏بندی آثار خلق شده،نقشینه‏ها و آشنایی‏ با تاریخ هنر آن هستیم.مسلما برای دستیابی به این امر در جامعه‏ی‏ خودمان راهی طولانی در پیش است.ابتدا باید نقش‏های ایرانی را بشناسیم،هویت آن را باور کنیم و علل پیدایش آن را مورد بررسی‏ قرار دهیم.سپس علت هماهنگی،چشم‏نوازی،توازن و زیبایی در آنها را دریابیم.باید دانست که یک نقش با رنگ نسبت به تنهایی نه زشت‏ است و نه زیبا بلکه طرز قرار گرفتن نقش یا رنگ نسبت به نقش‏ها و رنگ‏های دیگر است که زیبایی را به وجود می‏آورد.اگر کمی دقت‏ کنیم به این نتیجه می‏رسیم که هدف از خلق این نقوش تنها بیان‏ زیبایی و تزیین نبوده بلکه گاه بیانی معنایی و مفهومی متعالی را در درون خود مستقر داشته‏اند.[ادامه در فایل اصلی پایان نامه]

بیان نمادگرای نقوش:

از جمله مباحثی که می‏توان در ارتباط با این نقوش به بحث نشست‏ آن است که جایگاه نمادگرایانه این نقوش کجاست؟

اسطوره‏ها و نمادهای هر قوم و منطقه‏ای باتوجه به شرایط اجتماعی،فرهنگی،باور و عقاید خاص همان منطقه ساخته می‏شوند و در طی زمان کامل می‏گردند یا آنکه تغییراتی می‏یابند.

طی مطالعه و بررسی‏هایی که انجام گرفته استفاده از نقشینه‏هایی چون:درخت زندگی‏ ،درخت سرو خمیده،گل لاله،بز شاخ‏دار،گاو کوهان‏دار یا سیمرغ در سایر مناطق ایران کاربرد داشته و مفهومی یکسان از آن مترتب‏ می‏شود.

به‏طورکلی در نقوش دست ساخته‏های چه نقوش سنتی و چه نقوش جدید،می‏توان دو طبقه‏بندی مشخص را مشاهده کرد.یک‏ دسته معرّف نقوش انتزاعی هندسی هستند که بیشتر جنبه‏ی کاربرد تزیینی دارند و دسته‏ی دیگر به نقوش مفهومی تعلق دارند که نقش‏ مشخص حیوان،گیاه یا انسان را در آنها می‏توان به صورت ساده شده‏ مشاهده کرد و بار معناگرا از آن‏ها مترتب می‏شود.هر دسته از این نقوش‏ تداعی معنا و مفهوم خاصی را دارند که از احساس و عواطف و سلایق‏ هنرمندانشان خبر می‏دهد.[ادامه در فایل اصلی پایان نامه]

گبه شیری
طرح گبه شیری 

نتیجه:

پدیده‏های جهان هستی برای هنرمندان همیشه مایه‏ی الهام و نقش‏آفرینی بوده و هستند.در این میان استادکاران و هنرمندان عامی‏ با بهره‏مندی از طبیعت اطراف و محیط زندگی‏شان نیازها،خواسته‏ها و علائق خویش را به صورت نقوشی پررمز و راز،زیبا با آهنگ‏هایی شاد و پرحرارت بر روی آثارشان به تصویر درآورده‏اند.«نقوش و تصاویر خلق شده بر روی دست‏ساخته‏ها،برپایه مفهوم و جوهر درونی اشیاء و پدیده‏ها استوار بوده و بدون توجه به شکل ظاهری آن‏ها،بیم‏ها،امیدها و خواسته‏ها را بیان می‏نمایند و آن‏ها علائمی برای استعانت از قوای‏ طبیعت در مبارزه مداوم و وحشتناک‏اند.کلیه اشکال هندسی موجود بر روی آثار دستی معانی ویژه‏ای دارند و نمایشگر اعتقادات،آیین‏ها، علائق و احساسات و روابط انسانی و فرهنگ حاکم بر آن جامعه است.»

فهرست مطالب پایان نامه گبه شیری رشته هنر و معماری:

  • بیان مساله. ۵
  • اهمیت و ضرورت تحقیق. ۷
  • ۱-۱٫               نماد شیر. ۱۰
  • ۱-۲٫ اهمیت تاریخی طرح شیر: ۱۲
  • ۱-۳٫ نقش ونماد شیر و خورشید پیش  از اسلا م : ۱۳
  • ۱-۳-۱٫ نقش شیر. ۱۳
  • ۱-۳-۲٫ نقش شیر و خورشید : ۱۴
  • ۱ -۴٫  نقش ونماد شیر و خورشید بعد از اسلام : ۱۵
  • ۱-۴-۱٫ نقش شیر. ۱۵
  • ۱-۴-۲٫ نقش شیر همراه با خورشید: ۱۷
  • ۲-۱٫ پیشینه گبه بافی در ایران: ۲۵
  • ۲-۲٫ پیشینه گبه بافی فارس… ۲۶
  • ۲-۳٫ ریشه یابی نام گبه. ۳۰
  • ۲-۴٫ شناخت ایلات قشقایی  در گبه بافی.. ۳۵
  • ۲-۴-۱٫ طایفه عمله. ۳۶
  • ۲-۴-۲٫ ایل کشکولی بزرگ وکوچک… ۳۷
  • ۲-۴-۳٫ طایفه دره شوری.. ۳۷
  • ۲-۴-۴٫ طایفه شش بلوکی.. ۳۸
  • ۲-۴-۵٫  طایفه فارسی مدان. ۳۸
  • ۲-۵٫ شناخت طرح و نقوش گبه های عشایر وایلات فارس… ۳۹
  • ۲-۶٫ گبه شیری استان فارس… ۴۱
  • ۲-۷٫ مراکز بافت گبه شیری. ۴۸
  • ۲-۸٫ سرزمین فارس و ایل قشقایی.. ۴۹
  • ۲-۸-۱٫ گبه شیری قشقایی.. ۴۹
  • ۲-۹٫ انواع طرح های گبه شیری در فارس… ۵۱
  • ۲-۹-۱٫ طرح خشتی یا قابی شکل. ۵۲
  • ۲-۹-۲٫ طرح حوض گبه: ۵۲
  • ۲-۹-۳٫ طرح گل گبه: ۵۳
  • ۲-۹-۴٫ طرح ایلاتی: ۵۳
  • ۲-۹-۵٫ طرح درختی.. ۵۳
  • ۲-۹-۶٫ طرح هندسی.. ۵۴
  • ۲-۹-۷٫ طرح ابرش… ۵۴
  • ۲-۹-۸٫ طرح چهار فصل. ۵۵
  • ۲-۹-۹٫ طرح اردک.. ۵۵
  • ۲-۹-۱۰٫ نقش درخت.. ۵۵
  • ۲-۹-۱۱٫ نقش کودک وبچه. ۵۶
  • ۲-۹-۱۲٫ نقش چادر. ۵۶
  • ۲-۹-۱۳٫ نقش گل. ۵۶
  • ۲-۹-۱۴٫ نقش سگ… ۵۶
  • ۲-۹-۱۵٫ نقش شتر: ۵۷
  • ۲-۹-۱۶٫ نقش اسب.. ۵۷
  • ۳-۱٫ مقدمه. ۶۰
  • ۳-۲٫ طلسمات آب و بارانخواهی.. ۶۴
  • ۳-۳٫ نمادهای نخستین باران و آب.. ۶۶
  • ۳-۴٫ اسطوره‏ها و نمادهای بافته. ۶۸
  • ۳-۵٫ حوضها و آبگیرهای لبریز. ۶۹
  • ۳-۶٫ پرنده پیک باران. ۷۰
  • ۳-۷٫ گلبوته‏های سه‏گل و سه‏شاخه. ۷۱
  • ۳-۸٫ درخت سه کنده ۷۳
  • ۳-۹٫ طرح ماهی درهم (هراتی) ۷۳
  • ۳-۱۰٫ جایگاه نقوش در صنایع دستی.. ۷۴
  • ۳-۱۱٫ بیان نمادگرای نقوش… ۷۶
  • ۳-۱۲٫ نقوش مفهومی.. ۷۶
  • ۳-۱۳٫ نقشینه‏ی حیوانی.. ۷۷
  • ۳-۱۴٫ جایگاه اساطیر در هنر فرش ایرانی.. ۷۷
  • ۳-۱۵٫ ارتباط طرح و نقش فرش با اساطیر. ۸۱
  • ۳-۱۶٫ نقش فرش و اسطوره ۸۲
  • نتیجه: ۸۴
  • منا بع. ۸۷
مطلب بالا چکیده‌ای از تحقیق و پژوهش اصلی میباشد جهت تهیه نسخه کامل آن از باکس زیر اقدام به خرید و دانلود نمایید
لینک خرید پژوهش پایان نامه گبه شیری رشته هنر و معماری:
تحویل فوری و خودکار فایل با لینک مستقیم بعد از پرداخت
تعداد صفحه: 91
قالب: فایل word