پایان نامه پانتومیم و جایگاه آن

فصل اول این پایان نامه را اختصاص دارد به تعریف خود نشانه و زبان و نشانه پانتومیم از دیدگاه سولور که به زبان شناسی و نشانه شناسی پرداخته است و نشانه شناسی را از دیدگاه نظریه پردازان بزرگی چون سولور، پیرس، موریس، و اکو اشاره دارد که هر کدام نشانه را به یک مراتب تعریف و تحلیل کرده اند، اشاره کرده ام و همچنین در این فصل به کارکردهای گوناگون نشانه در جامعه پرداخته ام که شامل آیین ها و میثاق ها و آداب ها و بازی ها و… پرداخته ام و نشانه شناسی در حوزه تئاتر را برسی و بیان کرده و تقسیم بندی نشانه در تئاتر پرداخته ام.در فصل دوم از آنجایی که پینتر در جایگاه تئاتر ابزورد قرار دارد، لازم دیده شده که در مورد تئاتر ابزورد و تعریف آن و همچنین به معرفی مهمترین نمایشنامه نویسان این سبک پرداخته و ویژگی های این تئاتر را بیان کرده ام.در فصل سوم این تحقیق اشاره ای به بیوگرافی و معرفی آثار و جایگاه پینتر در تئاتر ابزورد پرداخته و وجوه مشخصه ی آثارش از جمله سکوت و زبان پینتر را بازگو کرده ام.در فصل چهارم این تحقیق به خلاصه ای از دو اثر هارولد پینتر به نام اتاق و جشن تولد پرداخته ام و خلاصه ای از این دو نمایشنامه و تحلیلات و نشانه های موجود در این اثر را بازگو کرده ام و در آخرین فصل به نتیجه گیری این  تحقیق پرداخته شده است.

پایان نامه پانتومیم و جایگاه آن را در فیلم زیر مشاهده نمایید:

 

تعریف تئاتر ابزورد(تعریف تئاتر عبث):

جک وان مؤلف یکی از فرهنگ های ادبیات نمایشی، با کلامی نغز و پر مایه تئاتر عبث را چنین تعریف می کند:

«تئاتر عبث اصطلاحی است که منتقد معاصر نارتین اسلین به مجموعه نمایشنامه هایی اطلاق کرده است که عمدتاً فرانسوی است و در سالهای ۱۹۵۰ میلادی به وجود آوردن و با افکار اصلات موجودی قدابت نزدیک دارد.عبث گرایی در دراماتورژی بصورت بیان بی معنایی و تصادف های مضحک زندگی جلوه کرده است که با روش های ناواقع گرایانه و شکل های نا متعارفی نمایش داده می شود.(ناظر زاده کرمانی، ۱۳۶۵ ،۱۳،۱۴)نمایشنامه نویسان عبث گرا که توجه آنها بیشتر به جنبه های توجیه ناپذیر و غیر عقلانی رفتار و تجربه انسانی متمرکز شده است اغلب در نمایشنامه خود از سخنانی بی نظم،رویدادهای منطق گریز،آمیختگی شوخی و جدی با هم،طنز و مسخریه و زبان نا موازی یا منظور استفاده کرده است»(همان، ۱۳۶۵ ،۱۴).کامو می گوید:پوچی به این دلیل پیش می آیدکه جهان فاقد فهم پذیری است.گرچه سخن گفتن از پوچی زندگی یا پوچی جهان طبیعی است.پوچی در کاملترین معنایش بازشناسی روشن و واضع این امر است که جهان این آرزو مندی ما را که طالب جهانی کاملأ قابل فهم بر حسب شرایط انسانی هستیم بر آورده نمی سازد.ما می خواهیم جهان معنا داشته باشد،اما جهان معنایی ندارد.رسیدن به این تضاد،رسیدن به پوچی است.در این جهان فهم ناپذیر و محدود است که سرنوشت انسان معنای خود را پیدا می کند…گفتم: جهان پوچ است،اما شتاب کردم…آنچه پوچ است مواجهه این نا معقولی جهان وعطش سوزان برای وضوحی است که فریادش در دل آدمی طنین افکن است.(کمبر، ۱۲۱،۱۳۸۷)پوچی مارا رها نمی کند،مقیّد می کند.پوچی همه اعمال را مجاز نمی کند.«همه چیز مجاز است»به این معنا نیست که هیچ چیز ممنوع نیست.(همان،۱۵۱)

تیٔاتر معنا باختگی در پی تلفیق شکل و محتوا در کلیّتی تجزیه ناپذیراست تا از این رهگذر به وحدت معنا و تأثیر نمایش نائل آید.مارتین اسلین معتقد است در استدلال درباره معنا باختگی وضعیت زندگی انسان را کنار گذاشته است وفقط وجود چنین معنا باختگی ای را بر حسب تصاویر مشخصی از هستی انسان بر روی صحنه تئاتر به نمایش می گذارد.(رابرتس،۱۷،۱۳۷۷)ابسورد در اصل در یک متن موسیقیایی به معنای «فاقد هماهنگی» است و تعریف آن در فرهنگ لغات چنین است:«ناهماهنگی از نظر عقلی یا عرفی؛بی تناسب،نا معقول،غیر منطقی»یونسکو در مقاله ای راتجع به کافکا، درک خود از این واژه را بصورت زیر بیان کرده:در ابسورد چیزی است که عاری از منظور است… انسان از ریشه های مذهبی ، متافیزیکی و فوق طبیعی خود جدا شده،انسان گم شده است.همه کنش های او بی معنا ، عبث و بی فایده شده اند.(اسلین، ۱۳۸۸ ، ۲۶)

خلاصه نمایشنامه جشن تولد:

نمایشنامه حول محور پسر جوانی است که در یکی از اتاق های پانسیونی زندگی می کند.«استنلی وبر» مرد وازده و ورشکسته ای است که در پانسیون «مگ» و «پتی بویلز» زندگی می کند.مگ رابطه ای مادرانه با استنلی دارد و او را مدام تر و خشک می کند.فضای آرام و زندگی یکنواخت و کسالت بار استنلی و مگ و پتی بویلز با ورود دو تازه وارد به پانسیون در هم می شکند.این دو نفر گلبرگ و مک کان هستند.هنگام ورود اینان به پانسیون، همزمان با روز تولد استنلی است.استنلی خود می گوید که روز تولدش روز دیگری است و بر این امر اصرار دارد اما آنها به حرفش گوش نمی دهندو تولد او را برپا می کنند.تولدی که در آن پر از بذله ها و حرف های ناگوار زیادی است.مک کان و گلبرگ  درواقع در تعقیب استنلی هستند و همانند بازجویان اعظم اسپانیایی قدیم مأمور شعبه او شده اند.

 تحلیل نمایشنامه جشن تولد:

اولین نمایشنامه بلند پینتر، که ترکیبی است از بعضی از شخصیت ها و موقعیت های اتاق و مستخدم ماشینی،در این نمایشنامه او بی اینکه لطمه ای به راز آمیزی و هراس نمایش وارد شود، برای اولین بار عنصر ملو دراماتیک فوق طبیعی را حذف می کند.پناهگاه گرم و ایمن اتاق در اینجا به پانسیون دیگری در کنار دریا تبدیل شده است که مگ ،پیرزنی ولنگار اما با محبتی مادرانه که خیلی از ویژگی های رز در نمایش قبلی را داراست آن را اداره می کند.شوهر مگ،پیتی ،تقریباً مثل شوهر رز،برت، ساکت است اما خشونت برت را ندارد،پیرمردی مهربان است که استخدام شده تا مراقب صندلی های تاشو گردشگاه ساحلی باشد.بن و گاس دو قاتل مسلح مستخدم ماشینی در اینجا بصورت دو غریبه ای بدنهاد ظاهر می شوند،یکی مرد ایرلندی که خشن و ساکت است و دیگری مرد یهودی که خوشتینتی اش تصنیفی است و دنیا دیدگی اش دروغین.اما در این نمایش شخصیت اصلی جدیدی هم است،استنلی، مردی سی و هفت- هشت ساله، بی حال و دل مرده که در واقع در پانسیونی که سالهاست هیچ مهمان دیگری ندارد.مگ با چنان محبت مادرانه  و طافت فرسایی با استنلی رفتار می کند که انگار به رابطه ای نامشروع نزدیک می شود.چیز زیادی از گذشته استنلی معلوم نیست، جز اینکه طبق داستانی که پیداست ساختگی است ، زمانی در لاور ادمنتون تک نوازی پیانو داشته است.موفقیت بزرگی بوده، اما پس از آن در کنسرت بعدیش : «آنها تکه پاره ام کردند،تکه پاره،تریب همه چیز را داده بودند، نقشه اش را کشیده بودند،کنسرت بعد ام یک جای دیگر بود. تو زمستان.رفتم آنجا که برنامه ام را اجرا کنم، بعد وقتی رسیدم سالن بسته بود، کرکرهایش را هم بسته بودند،حتی یک سرایدار هم نبود.تمام درها قفل بود…سفت و سخت.سفت و سخت قفل کرده بودند.دلم می خاهد بدانم کار که بوده…باشد،جک،حقت را کف دستت می گذارم».

پانتومیم
پانتومیم

نتیجه گیری:

ما در تمام آثار هارولد پینتر می توانیم به نشانه های موجود در متن بپردازیم، بدین معنی که تمام نمایشنامه های پانتومیم این نویسنده از نشانه های اطراف جهان ما پر شده است.تمامی آثار وی بازگو کننده شرایط اجتماعی، سیاسی موجود در دوره زندگی نویسنده می باشد.در دو اثر یاد شده در این تحقیق (اتاق و جشن تولد) شما با یک فضای خاکستری و و اتاقی سرد و خشک بی روح روبرو هستید. و رز آنجایی که این نویسنده به مسائل سیاسی و اجتماعی روز خود علاقه نشان می داده در تمامی آثارش وضعیت نابسامان جامعه خود را به نمایش می گذارد.و همچنین با شیوه نوشتاری مناسب، که در غالب تئاتر ابزورد جای می گیرد توانسته از نشانه ها مثل، شب، زمستان، تاریکی، و… به خوبی استفاده نماید و به مخاطب خود اشاره ای داشته باشد که در جامعه امروزی همه چیز ها، اطرافمان از نشانه هاایی تشکیل شده که هر یک مصداق یک واقعیت است که درون جامعه ما را می سازد.در تمام نمایشنامه های هارولد پینتر از جمله جشن تولد و اتاق دوگانگی شخصیت ها و عدم صداقت و همچنین مرگ و تولد دوباره نمایان است. دوگانگی و عدم هویت اصلی که بیشتر افراد در حال حاضر به آن دچار شده اند و چقدر زیبا هارولد پینتر در آثارش این را با آن شیوه نوشتاری  و زبان خاص خود به مخاطب می فهماند.در آثارش انسان هایی دیده می شود که همگی نماد و نشانه ای از خود ما هستند و می توانیم بعضی از وجوه زندگی خود را در این آثار مشاهده کنیم و انگار اینکه خودمان فیلم یا کتابی از زندگی روزمره خود را می بینیم و یا اینکه مطالعه می کنیم.

در نمایشنامه های پینتر، انسان به بدترین وضع دچار است. همه چیز در آثارش رو به افول و فرسایش و نابودی می رود و مدام تصویر مرگ ترسیم مس شود.شاید بتوان گفت که هارولد پینتر نمایشنامه هایی می نویسد که در زمستان اتفاق می افتد و همه جا سرد و تاریک است، ولی بعد از این سردی و زمستان از بهار دیگر خبری نیست و تشخیص بحران اصلی و دریافت عدم برقراری ارتباط و بی هویت بودن آدم ها به عهده مخاطب است.به صراحت می توانم بگویم فقط افراد ظاهر بین و کم مطالعه هستند که بعد از خواندن آثار پینتر دچار سردرگمی می شوند و به پوچی و بی معنی بودن انسان در سیستم جهان می رسند.و انسان را در بهبود این وضع (شاید به دلیل خلسه بعد از مواجه شدن با این آثار) ناتوان می بیند که هیچ کاری از دست او ساخته نیست و هیچ نیرویی نمی تواند در بهبود این وضعیت اسفناک، موثر و مفید باشد.ولی شاید بتوان گفت: که وقتی به مطالعه آثار پینتر می پردازیم خواه، ناخواه دچار سر درگمی  می شویم، مثلاً اینکه افراد تازه وارد به درون یک مأمن امن که این همه ترس و اضطراب ایجاد شده را نمایان می کند به چه دلیل است؟ و اصلاً چرا پینتر دست به همچین کاری زده است؟اما به عقیده من همه کسانی که به خواندن این نوع نوشته و علاقه ای به این همه شک و تردید و دوگانگی دارندف با مطالعه بیشتر و بیشتر آثارش و همچنین با دید دیگری نگاه کردن و همینطور با دقت نگاه کردن به اتفاقات اطرافمان می توانیم این همه شبه را پیدا کرده و حتی می توانیم خود را نزدیک تر و حتی جای خود این افراد گذاشته و به نظر من شخصیت های آثار پینتر و نوع گفتار و رفتار و کردارشان خیلی دور از وقایع امروزی و رفتار و کردار ما انسانها نیست.و به نطر من  اگر نگاهی دقیق به این مجموعه پیچیده و شگفتی ساز بیندازیم، به درک معینی از آن می رسیم، که نه تنها دیدی مأیوسانه به زندگی و جامعه پیدا نمی کنیم بلکه به دنیای اطرافمان واقع بینانه تر می نگریم و از دل بستن به امید های واهی، می پرهیزیم.در هیچ کدام از نمایشنامه های پینتر نمی توان وجود نشانه را نادیده گرفت. زیرا که در تمام آثارش هر چیز نتماد یک چیز واقعی درون جامعه را به نمایان می گذارد و این یک وجوه مشترک نشانه شناسه است که در تمام آثار دیده می شود.و در آخر، این پژوهش، بهانه ای به دست مخاطبین خود می دهد  تا با دیدی باز و منطقی، به مطالعه آثار پینتر (همچنین بقیه ابزورد نویسان) بپردازند. تا بتوانند به ماهیت و هدف اصلی ابزورد نویسان اعم از پینتر، که در اکثر مواقع به خطا نقد شده اند، پی ببرند.۴

فهرست مطالب پایان نامه پانتومیم و جایگاه آن:

فصل اول:

نشانه و زبان
۱-۱٫ تعریف نشانه: ۱
۱-۱-۱٫زبان و نشانه ۲
۱-۲٫ نشانه شناسی از دیدگاه نظریه پردازان ۲
۱-۲-۱ سوسور ۲
۱-۲-۱-۱٫ نظریه سوسور درباره زبان: ۴
۱-۲-۱-۲٫ صورت زبانی وارتباط-زبان و گفتار در دیدگاه سوسور ۶
۱-۲-۲٫ پیرس: ۹
۳-۲-۱٫ موریس: ۱۵
۱-۲-۴٫ اکو: ۱۸
۱-۳٫ کار کردهای گوناگون نشانه در جامعه ۱۹
۱-۳-۱٫ انواع نشانه ها: ۲۰
۱-۳-۲٫ رمزگان ها ۲۴
۱-۴٫ طبقه بندی نشانه در تئاتر ۲۸

فصل دوم:

تئاتر ابزورد
۲-۱ تعریف تئاتر ابزورد(تعریف تئاتر عبث) ۳۷
۲-۱-۱ مهمترین نمایشنامه نویسان تئاتر پیشتاز ،تجدید گرا، عبث نما ۳۸
۲-۲ ویژگی های تئاتر پیشتاز، تجربه گر و عبثی ۳۹

فصل سوم:

آشنایی با پینتر
۳-۱ بیوگرافی پینتر انگلیسی ۴۳
۳-۱-۱٫ شرایط سیاسی – اجتماعی ۴۶
۳-۱-۲٫ شرایط سیاسی و اقتصادی ۴۷
۳-۱-۳٫ پینتر برنده جایزه ادبی نوبل ۲۰۰۵ ۴۹
۳-۱-۴٫ بررسی اجمالی آثار پینتر ۵۱
۳-۲٫ جایگاه هارولد پینتر در تئاتر ابزورد ۵۳
۳-۳٫ وجوه مشخصه پینتر ۵۵
۳-۳-۱٫ تهدید و سکوت در آثار پینتر ۶۲

فصل چهارم:

تحلیل آثار
۴-۱٫ خلاصه نمایشنامه اتاق (پینتر) ۶۴
۴-۲ تحلیل نمایشنامه اتاق ۶۴
۴-۳ نشانه های موجود در نمایشنامه اتاق ۶۷
۴-۴٫ خلاصه نمایشنامه جشن تولد ۷۵
۴-۵ تحلیل نمایشنامه جشن تولد ۷۵
۴-۶٫ نشانه های موجود در نمایشنامه جشن تولد ۷۸

فصل پنجم:

نتیجه گیری
نتیجه گیری ۸۵
منابع پایان نامه ۸۸

مطلب بالا چکیده‌ای از تحقیق و پژوهش اصلی میباشد جهت تهیه نسخه کامل آن از باکس زیر اقدام به خرید و دانلود نمایید
لینک خرید پژوهش پایان نامه پانتومیم و جایگاه آن:
تحویل فوری و خودکار فایل با لینک مستقیم بعد از پرداخت
تعداد صفحه: 93
قالب: فایل word

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *