پایان نامه معماری

شیراز، با جمعیتی معادل ۱۵۵/۱۲۲/۱ نفر، به عنوان پنجمین شهر پرجمعیت کشور به شمار می آید. توسعه شهر شیراز که به هیچ وجه با افزایش جمعیت شهر متناسب نبوده است، مشکلات فراوانی را به وجود آورده است. عدم برنامه ریزی (اعم از کوتاه مدت، میان مدت، یا بلند مدت)، جهت توسعه شهر، مشکلات ناشی از مهاجرتهای فراوان به استان فارس، کمبود بودجه ها به دلیل تحمیل شدن جنگ هشت ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی و سایر عوامل همگی موجب گردیده اند تا جهت توسعه شهر شیراز برنامه مناسبی تدوین نگردد. طرح جامع شهر شیراز که در سال ۷۳ تنظیم گردید تنها برنامه مدون شهری بود که به بسیاری از مسایل عمده شهر شیراز اشاره نموده بود. پایان نامه معماری در قالب فایل ورد به همراه منبع  آماده برای ویرایش و پرینت میباشد.

سالن چند منظوره:

از اواسط قرن بیستم تلاشهایی صورت گرفت تا فضاهای نمایشی بصورتی در آید که برای تمامی هنرها قابل استفاده باشد. مجریان امور نه تنها می خواستند که از این فضاها برای تئاتر استفاده کنند، بلکه امیدوار بودند که از آنها برای انجام اپرا، موسیقی و کنسرتها نیز بهره ببرند.فضاهائی که خاص موسیقی بودند، حجم فضائی بیشتری نسبت به بقیه موارد داشتند. کم کم نیاز به فضائی شد که بتواند با سالن و قسمت پشت پرده بطور توأمان ادغام شود. این امر باعث گشت که تغییرات زیادی در مورد عناصر استفاده شده در سقف و حتی در طرفین دیوارها بوجود آید و در بعضی از قسمتها سقفهای کاذبی بر روی بالکنها جهت تنظیم خصوصیات صوتی و ظرفیت شنوائی بوجود آمد.در مراحل بعد نه تنها ایده بلکه تعریف فضاهای چند منظوره نیز از بین رفت. مسلماً گروههای تئاتر منطقه ای و حتی دانشگاههای بزرگ معماری نیز قادر به تأمین هزینه های بالای این چنین ساختمانهایی که در مورد تمامی هنرها قابل استفاده باشند، نبودند. آنها نهایتاً قادر به ساخت یکی از اینگونه فضاها بودند.بنابراین متخصصین آکوستیک، مهندسین و معماران در پی یافتن طرحی بر آمدند که بتواند از یک فضا برای اجرای هنرها استفاده کنند. تا اینکه مهندسین در سال ۱۹۶۰ سیستم های مکانیکی و الکترونیکی را بوجود آورند که قادر بودند براحتی شکل یک سالن را تغییر دهد، سقفها را خم کند یا آنها را تا بزند، بالکنها را کم و زیاد کند و مرزهای محوطه نمایشی را با توجه به فضای لازم تغییر دهد. در این دوره سیستمهای کنترل الکتریکی و همچنین نورپردازی پیشرفت زیادی کرده بود و مهندسین نیز با در نظر گرفتن اینگونه پیشرفتها فضاهای لازم را برای استفاده از موارد فوق بوجود می آورند، لازم به تذکر است که این مکانها منطبق با فضاهایی بوده که معماران بر اساس عملکردشان طراحی کرده بودند

بطور یقین ابعاد و نوع خدمات فضاهای مختلف، متفاوت بوده است. بعنوان مثال فضائی که برای موسیقی دراماتیک لازم است (سکوی اجرا و فضاهای نشستن شنوندگان) با فضای لازم برای موسیقی کمدی و یا انواع دیگر موسیقی از نظر مقیاس متفاوت است و این تفاوت بسیار قابل ملاحظه می باشد.یک فضای متناسب جهت توزیع و پخش مناسب صدای هنرمندان فضائیست که بطور فنی از نوع آواز و ابزار ایجاد صوت تأثیر پذیرفته باشد. در صورت رعایت چنین مواردیست که انعکاسها بصورت واقعی جلوه خواهند نمود.بعنوان مثال هنگامیکه می خواهید یک دوست را که در طرف دیگر حیاط قرار دارد صد بزنیم، باید کمی به او نزدیک شده، ضمن قرار گرفتن در فاصله مناسب او را صدا بزنیم، نه اینکه از همان طرف با حالت فریاد او را صدا بزنیم، در مورد فضاهای مورد نیاز تئاتر و حدفاصل میان خواننده و شنونده نیز باید همین اصل رعایت شود و فضاهای مناسب با ابعاد مناسب در نظر گرفته شود. امروزه با پیشرفتهای مهندسی و ایجاد وسائل و امکانات توزیع صوت فاصله بین آخرین بیننده و خواننده افزایش یافته و صدا با کیفیت مناسبتری نسبت به زمانهای گذشته به شنونده می رسد.

معماری
معماری

خروجیهای اضطراری:

در طرح ریزی تئاتر باید تصور نمود کسانی که به سالن آمده اند افرادی هستند که برای اولین بار به آنجا می روند و هیچ نوع آشنایی با طرق فرار ندارند، پس باید به آنها شناسانده شوند.حداقل تعداد دربهای خروج اضطراری باید دو عدد باشد، ضمن اینکه باید از یکدیگر فاصله کافی داشته باشند، در غیر اینصورت رل یک در را بازی می کنند.در مورد درب خروجی ادتیریوم همیشه باید مسئله ایمنی در نظر گرفته شود اگر امکانات ساختمان طوری باشد که یک خروجی اضطراری فوری هم ساخته شود، بهتر است، در پی در نزدیکی صحنه باشد تا مردم نزدیک به صحنه نیز از آن درب فرار کنند. ولی بطور کلی تعبیه درب در سمت عقب سالن بی خطرتر است. در بعضی مواقع آتش سوزی از رستوران و آشپزخانه شروع می شود بنابراین در نزدیکی آنجا هم باید درب خروجی وجود داشته باشد.

پارکینگ:

پارکینگ علاوه بر آنکه مشکلی است برای صاحبان تئاتر و تماشاگران، یک مشکل اجتماعی نیز هست، ترافیک شدید، و فقدان محل پارک می تواند به نحو چشمگیری تعادل ترافیکی محلی را که تئاتر در آن ساخته می شود، بر هم بزند. بیشتر مشتریان تا محل پارک اتومبیل رانده و پیاده به تئاتر می روند. باید برای هر سه صندلی یک محل پارکینگ تهیه نمود. به فرض آنکه یک سوم تماشاگران با ماشین شخصی به تئاتر بیایند و هر اتومبیل چهار نفر سرنشین داشته باشد، تعداد اتومبیلهائی که می باید جا برای پارک آنها پیش بینی شود، چشمگیر می باشد.

سالن انتظار:

سالن انتظار فضائی است که تماشاگران بعد از خرید بلیط و عبور از محل کنترل بلیط به آن وارد می‌شوند. در عین حال سالن انتظار محلی است که بین دو پرده نماش، تماشاگران در آن منتظر می مانند. در تئاتر شهر تهران، بلافاصله بعد از درب ورودی سالن انتظار قرار دارد. در واقع این تئاتر فاقد سرسرای ورودی است. این امر به تداخل عمل این دو فضا منجر شده و آشفتگی و نابسامانی بسیاری را ایجاد کرده است. لذا با توجه به تجربه تئاتر شهر تهران و تئاترهای مهم دنیا پیشنهاد می شود که سالن انتظار از سرسرای ورودی مجزا باشد. اما خود سالن انتظار می تواند یک سالن ساده باشد که افراد فقط در آن می ایستند. می توان گفت که سالن انتظار تئاتر شهر تهران چنین سالنی است با تعداد کمی صندلی و یک کافی تریای کوچک که در زیرزمین قرار دارد اما آسایش و راحتی تماشاگران ایجاب می کند که سالن انتظار دارای صندلیهایی برای نشستن باشد. همچنین سالن انتظار باید به اتاق نشیمن یعنی محلی که تماشاگران در آنجا می نشینند و با هم گفتگو می کنند راه داشته باشد به این محل اصطلاحاً لونژ می گویند. لونژ در عین حال می تواند به عنوان گالری و نمایشگاه یا محلی برای پذیرایی از مهمانان مخصوص یا اتاق تجمع در ساعاتی باشد که تئاتر کار نمی کند. سرانه سالن انتظار ۲/۰ مترمربع به ازای هر نفر در نظر گرفته شود. برای لونژ هم سرانه ای از ۰۹/۰ مترمربع تا ۷/۰ مترمربع ارائه شده است که اختلاف بسیار زیادی با هم دارند. سالن انتظار آمفی تئاتر باید گنجایش افرادی را که سالن اجتماعات در خود جای می دهد داشته باشد. به این دلیل که قبل از شروع برنامه در سالن اصلی این عده بتوانند برای مدت چند دقیقه یا بیشتر راحت قدم بزنند، مطالعه کنند یا اینکه از بوفه و یا سایر فضاهای دیگر استفاده کنند. طبق استاندارد فضاهایی که برای هر نفر در نظر گرفته می‌شود باید یک مترمربع باشد. در این فضا باید محلی برای رختکن بوفه سرویسهای مردانه و زنانه اطلاعات و اعلانات و مبلمان در نظر گرفته شود.

انواع پلانهای نمایشگاه و ویژگیهای هر کدام:

الف: پلان آزاد:

۱) بزرگی و آزادی حرکتی و راهنمایی خودبخودی در فضای نمایشگاه

۲) اهمیت دهانه ها، ستونها و مقیاس سازه و تناسبات در نمایشگاه

۳) گسترش سقفها بصورت منفرد یا متقاطع

۴) فضاهای سرویس دهی در زیر سقفها و دسترسی از بالا

۵) اهمیت سیر کولاسیون هوا و کنترل محیطی و ذخیره سازی انرژی

ب: پلان اقماری یا مرکزی:

۱) دارای فضای مرکزی و پیوند دهنده معماری

۲) فضای اقماری و حاشیه ای

۳) طراحی فضای نمایش موقت در فضای اقماری و دائم در فضای اصلی

۴) سیر کولاسیون آزاد از فضای مرکزی به فضای حاشیه ای

ج: بصورت خطی:

۱) قرارگیری خطی فضاها و تونلهای حرکتی

۲) اهمیت سازماندهی فضاهای نمایش و انبار

۳) جداسازی ورودی و خروجی

د: پلان حلقه ای:

۱) بازدید کنندگان پس از بازدید به فضاهای ورودی باز می گردند.

۲) برای ایجاد مرکزیت توسط یک فضای مرکزی مانند حیاط

ه: پلان ترکیبی:

۱) ایجاد فضاها بوسیله ترکیب انواع قبلی

۲) سازماندهی پیچیده در پلانها

۳) استراتژیهای پیچیده برای ارتباط افراد

و: پلان شبکه ای:

۱) مسیر حرکتی آزاد منطقه ای مدیریت در نحوه حرکت افراد از طرف کارکنان

۲) موارد ارائه شده در مورد پلانهای ترکیبی

فهرست مطالب پایان نامه معماری:

  • فصل اول : شناخت ۱
  • ۱-۱-مقدمه ۲
  • ۱-۱-۱- اهمیت و ضرورت انتخاب موضوع ۲
  • ۱-۲-مسأله تعریف هنر ۳
  • ۱-۳-واژه هنر ۷
  • ۱-۳-۱-واژه هنر (Art) در زبان‌های اروپایی: ۷
  • ۱-۳-۲-واژه هنر در زبان فارسی ۸
  • ۱-۴-مسئله تعریف هنر در زمان حاضر ۹
  • ۱-۵-تمایز هنر و زیبایی ۱۴
  • ۱-۶-تنوع هنر ۱۵
  • ۱-۷-تاریخچه هنر ۱۷
  • ۱-۸-دسته‌بندی هنرها ۲۱
  • ۱-۸-۱-دسته‌بندی هنرها از دیدگاه ابن خلدون ۲۱
  • ۱-۸-۲-هنرهای زیبا و صنایع هنری ۲۲
  • ۱-۸-۳-دسته‌بندی هنرهای زیبا ۲۳
  • ۱-۹-هفت هنر ۲۳
  • ۱-۹-۱-مجسمه‌سازی ۲۳
  • ۱-۹-۲-معماری ۲۴
  • ۱-۹-۳-نقاشی ۲۵
  • ۱-۹-۴-موسیقی ۲۵
  • ۱-۹-۵-رقص ۲۶
  • ۱-۹-۶-تئاتر ۲۶
  • ۱-۹-۷-سینما ۲۷
  • ۱-۱۰هنر ایران تا ظهور اسلام ۲۸
  • ۱-۱۱-هنرهای ایرانی از صدر اسلام تا صفویه ۳۵
  • ۱-۱۱-۱-نقش برجسته‌های فلزی ۳۵
  • ۱-۱۱-۲-خط- نقاشی ۳۶
  • ۱-۱۱-۳-قالی‌بافی در ایران ۳۷
  • ۱-۱۱-۴-هنر تذهیب ۳۸
  • ۱-۱۱-۵-تشعیر و تذهیب ۳۹
  • ۱-۱۲-هنرهای دوره اسلامی ایران از قرن ۸ هجری (۱۴ میلادی)به بعد ۴۱
  • ۱-۱۳-هنرهای ایرانی ۴۳
  • ۱-۱۳-۱-سفالگری: ۴۳
  • ۱-۱۳-۲-عکاسی ۴۷
  • ۱-۱۳-۳-نمایشهای سنتی ۴۹
  • ۱-۱۳-۴-نقاشی: ۵۴
  • ۱-۱۳-۵-قالیبافی : ۵۷
  • ۱-۱۳-۶-مینیاتور ۶۱
  • ۱-۱۳-۷-موسیقی: ۶۵
  • فصل دوم: بستر طرح ۸۰
  • ۲ـ۱ـ بخش اول: کلیات شیراز ۸۱
  • ۲ـ۱ـ۱ـ دلایل انتخاب موضوع در شهر شیراز (معماری)۸۱
  • ۲ـ۱ـ۲ـ نگرش کلی به شهر شیراز ۸۲
  • ۲ـ۱ـ۳ـ بررسی موقعیت جغرافیایی شیراز ۸۲
  • ۲ـ۱ـ۴ـ بررسی وضعیت اقتصادی شهر شیراز ۸۴
  • ۲ـ۱ـ۵ ـ بررسی وضعیت اجتماعی شهر شیراز ۸۴
  • ۲ـ۱ـ۶ ـ شناخت کالبدی شهر شیراز ۸۶
  • ۲ـ۱ـ۷ـ استخوان بندی شهر شیراز: ۸۶
  • ۲ـ۱ـ ۸ ـ وضع موجود شهر شیراز: ۸۷
  • ۲ـ۱ـ۹ـ وضعیت موجود منطقه تاریخی: ۸۸
  • ۲ـ۱ـ۱۰ـ بافت شهر شیراز: ۸۹
  • ۲ـ۱ـ۱۱ـ تعیین سلسله مراتب شهری و نظام تقسیماتی و پخشایش کاربری ها در شیراز: ۹۰
  • ۲ـ۱ـ۱۲ـ هدف از تقسیم بندی شهر شیراز ۹۱
  • ۲ـ۱ـ۱۳ـ نظام تقسیماتی شهر شیراز: ۹۱
  • ۲ـ۱ـ۱۴ـ اصول تقسیمات درون شهری شیراز: ۹۲
  • ۲ـ۱ـ۱۵ـ نظام توزیع کاربری ها در شیراز: ۹۳
  • ۲ـ۱ـ۱۵ـ۱ـ کتابخانه ها: ۹۴
  • ۲ـ۱ـ۱۵ـ۳ـ تئاتر: ۹۶
  • ۲ـ۱ـ۱۵ـ۴ـ سینماها: ۹۷
  • ۲ـ۱ـ۱۵ـ ۵ ـ مساجد و مراکز مذهبی: ۹۸
  • ۲ـ۱ـ۱۵ـ۶ ـ مراکز فروش صنایع دستی: ۹۸
  • ۲ـ۱ـ۱۵ـ۷ـ آموزشگاههای هنری: ۹۹
  • ۲ـ۲ـ بخش دوم: اقلیم شیراز: ۹۹
  • ۲ـ۲ـ۱ـ مطالعات اقلیمی ۹۹
  • ۲ـ۲ـ۲ـ اقلیم کلان ۱۰۰
  • ۲ـ۲ـ۲ـ۱ـ اقلیم گرم و خشک: فلات مرکزی ۱۰۱
  • ۲ـ۲ـ۲ـ۲ـ ویژگیهای معماری مناطق گرم و خشک: ۱۰۱
  • ۲ـ۲ـ۳ـ اقلیم محل: ۱۰۲
  • ۲ـ۲ـ۳ـ۱ـ  بادها: ۱۰۲
  • ۲ـ۲ـ۳ـ۲ـ نحوه استقرار واحدهای ساختمانی با توجه به وضعیت باد در شیراز: ۱۰۳
  • ۲ـ۲ـ۳ـ ۳ـ وضعیت دما: ۱۰۳
  • ۲ـ۳ـ بخش سوم: وضعیت فرهنگی شیراز: ۱۰۴
  • ۲ـ۳ـ۱ـ سابقه و پیشینه فرهنگی شهر شیراز: ۱۰۴
  • ۲ـ۳ـ۲ـ وضعیت فرهنگی شیراز در عصر حاضر: ۱۰۵
  • ۲ـ۳ـ۲ـ۲ـ شیراز، فرهنگ شهر ایران ۱۰۶
  • ۲ـ۳ـ۳ـ قابلیتهای فرهنگی شیراز: ۱۰۷
  • ۲ـ۳ـ۳ـ۲ـ وجود جاذبه های جهانگردی، تفریحی، توریستی و تاریخی: ۱۰۸
  • ۲ـ۳ـ۳ـ۳ـ تنوع فرهنگ و آداب و رسوم محلی در استان فارس: ۱۰۹
  • ۲ـ۳ـ۴ـ بررسی شاخص های فرهنگی شهر شیراز: ۱۰۹
  • ۲ـ۳ـ۴ـ۱ـ اماکن فرهنگی جهت ارائه آثار فرهنگی: ۱۱۰
  • ۲ـ۳ـ۴ـ۲ـ اماکن موجود جهت تعلیم و تربیت و اطلاع رسانی: ۱۱۰
  • فصل سوم: تجزیه و تحلیل ۱۱۳
  • ۳-۱- بررسی استانداردهای کمی و کیفی ۱۱۴
  • ۳-۱-۱-کتابخانه: ۱۱۴
  • ۳-۱-۲-سالن نمایش و تئاتر: ۱۱۵
  • ۳-۱-۳-سینما ۱۱۵
  • ۳-۱-۴-سالن اجتماعات و سخنرانی: ۱۱۶
  • ۳-۱-۵- مراکز آموزش هنر: ۱۱۶
  • ۳-۱-۶- مراکز فروش آثار هنری: ۱۱۷
  • ۳-۱-۷-بخشهای اداری مجموعه: ۱۱۷
  • ۳-۱-۸- موزه و نمایشگاه: ۱۱۷
  • ۳-۱-۹-فضاهای خدماتی: ۱۱۸
  • ۳-۲-بررسی سرانه های موجود و مورد نیاز در سطح شهر ۱۱۸
  • ۳-۲-۱-کتابخانه: ۱۱۹
  • ۳-۲-۲- سینما: ۱۱۹
  • ۳-۲-۳-مراکز آموزش هنر: ۱۲۰
  • ۳-۲-۴- موزه و نمایشگاه: ۱۲۰
  • ۳-۲-۵-تعیین فعالیتها و فضاهای مورد نیاز با توجه به اهداف کلی مجموعه:معماری ۱۲۰
  • ۳-۳-نمونه های موردی ۱۲۵
  • ۳-۳-۲-موزه هنر معاصر ۱۲۷
  • ۳-۳-۳-  Des Momes Art Center Addition 129
  • ۳-۳-۴- Richard Meier ,The High Museum of Art 130
  • فصل چهارم: طرح ۱۳۲
  • ۴-۱-بررسی موقعیت سایت ۱۳۳
  • ۴-۱-۱-موقعیت زمین موردنظر ۱۳۳
  • ۴-۱-۲-مساحت زمین: ۱۳۳
  • ۴-۱-۳-توپوگرافی زمین: ۱۳۳
  • ۴-۱-۴-تحلیل سایت ۱۳۴
  • ۴-۱-۵-چشم‌انداز ۱۳۵
  • ۴-۲-طرح تأسیسات معماری ۱۳۵
  • ۴-۳-انتخاب سیستم سازه مناسب: ۱۳۸
  • ۴-۴-استانداردهای کیفی فضاها در معماری ۱۴۱
  • ۴-۴-۱-کتابخانه ۱۴۳
  • ۴-۴-۲-نمایشگاه: ۱۴۷
  • ۴-۴-۳-فضاهای مورد نیاز و عملکرد آنها در آمفی تئاتر ۱۵۱
  • ۴-۴-۴-پارکینگ ۱۵۸
  • منابع و مآخذ: ۱۶۰
مطلب بالا چکیده‌ای از تحقیق و پژوهش اصلی میباشد جهت تهیه نسخه کامل آن از باکس زیر اقدام به خرید و دانلود نمایید
لینک خرید پژوهش پایان نامه معماری:
تحویل فوری و خودکار فایل با لینک مستقیم بعد از پرداخت
600,000RIAL – اضافه‌کردن به سبدخرید
تعداد صفحه: 204
قالب: فایل word

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *