پایان نامه بهشت از دیدگاه آیات و روایات

۱-تبیین موضوع: موضوع این پایان نامه درباره بهشت است . این که معنای بهشت چیست؟ کجاست و چگونه است؟ چگونه می توان به آن وارد شد و در آن از چه چیزهایی برخورداریم؟ بهشتیان چگونه اند و اگر ما به بهشت معتقد باشیم چگونه انسانی خواهیم بود؟

۲-اهیمت و ضرورت پایان نامه: اهمیت و ضرورت این تحقیق از آن جهت است که ارتباط مستقم با ارضای روح تشنه انسانی دارد که سراسر عمر خویش را به دنبال کمال، آسایش و رفاه و برخورداری از نعمت بهتر و کامل تر است.

۳-پیشینه تحقیق: این بحث، از مهم ترین و جذاب ترین مباحث معاد در اسلام است، آیات بسیاری از قرآن کریم و روایات زیادی از حضرت رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) به آن پرداخته اند، لذا کتابها و مقالات زیادی دراین­باره وجود دارد. هرچند که در این تحقیق موجز، امکان استفاده از همه آنها نبود.

۴-مراحل تحقیق: محقق در این تحقیق، ابتدا با استفاده از کشف الایات، آیات مربوط به بهشت را جمع آوری کرده و سپس با مراجعه به تفاسیر به دسته بندی مطالب پرداخته و پس از آن با استفاده از روایاتی که تفاسیر به آن ها اشاره کرده اند ، کلید روایی مسئله بهشت را پیدا کرده و با مراجعه به کتب روایی ، روایات مورد نظر خود را ، درحدضرورت، یافته و در کنار تفاسیر قرار داده است؟

در نهایت با ارائه راهنمایی استاد راهنما، طرح تحقیق آماده، تصویب و در نهایت، پایان نامه­ی

پیش روی شما، به نگارش درآمد.

۵-روش تحقیق: چون که موضوع مورد بحث، از موضوعات اعتقادی اسلام است، لذا روشی که قابلیت دارد، روش تحقیق کتابخانه ای است.

۶- محدودیت ها و مشکلات: با استعانت از خداوند تبارک و تعالی، به دلیل وجود آیات بسیار قرآن کریم در این باره، مشکل ، مانع و محدودیت خاصی در پیش نبود، تا آن جا که می­شد این بحث را خیلی بیشتر از این، گسترش داد.

۷- سوالات تحقیق: همان طور که در تبیین موضوع گذشت، در این تحقیق برآنیم تا به این سوالات جواب گوییم که: بهشت چیست؟کجاست و چگونه است؟ اسامی و مراتب آن کدامست؟ چه چیزهایی درون آن است و چگونه می توان به آن وارد شد و چه کسانی به بهشت می روند؟

بهشت
بهشت

معنای بهشت در لغت عرب

در کتاب معروف و معتبرلغت عرب، «العین» ، ذیل ریشه «جنن» آمده است:

«و الجنه: الحدیقه، و هی بستان ذات شجر و نزهه، و جمعه جنات.

و الجنه: الدرع، و کل ما وقاک فهو جنتک.

و الجنن: القبر، و قیل للکفن أیضا لأنه یجن فیه المیت أی یکفن.

جنن: جَنَّ الشی‏ءَ یَجُنُّه جَنّاً: سَتَره.

و کلُّ شی‏ء سُتر عنک فقد جُنَّ عنک.

و جَنَّه اللیلُ یَجُنُّه جَنّاً و جُنوناً و جَنَّ علیه یَجُنُّ، بالضم، جُنوناً و أَجَنَّه: سَتَره؛ »[۱]

ترجمه: جنت به معنای حدیقه است و حدیقه باغ دارای درخت و نزهت است. و جمع آن «جنات» است.

«الجنه» به معنای «سپر» و هر چیزی که تورا حفظ کند می باشد.

«الجنن» به معنای قبر است و به کفن نیز گفته شده است. و آن به این دلیل است که میت درآن پیچیده و به نوعی محفوظ می شود.

«جنن» به معنای پوشاند . این فعل در مورد شب نیز به کار می رود ، زیرا شب نیز اشیاء را می­پوشاند.

در لسان العرب نیز که از دیگر کتب معتبر لغت عرب می باشد، به همین معانی اما در طیف

گسترده تر و با شاهد مثال های بیشتر اشاره شده است، که از حوصله این مقال خارج است.[۲]

واژه­ی بهشت در لغت پارسی

دهخدا ذیل کلمات بهشت ، فردوس و پردیس مباحث مفصلی را آورده است، که خلاصه آن را در این جا می­آوریم.

بهشت. (بِ هِ‍ اِ ) در اوستا «وهیشته» از ریشهء «وهو»[۴] صفت تفضیلى است براى موصوف محذوف که «انگهو»[۵] (خوب) و «ایشت»[۶] (علامت تفضیل) یعنى خوشتر، نیکوتر و آن (جهان هستى) باشد و جمعاً یعنى جهان بهتر، عالم نیکوتر، ضد دژنگهو = دوزخ پهلوى و «وهیشت»[۷] فردوس. خلد. جنت. جایى خوش‌آب‌وهوا و فراخ‌نعمت و آراسته که نیکوکاران پس از مرگ در آن مخلد باشند. (حاشیهء برهان قاطع چ معین). دارالجزاى مردمان نیکوکار. (آنندراج). جنت. خلد. دارالسلام. (منتهى الارب) (دهار) (ترجمان‌القرآن). فردوس. ظلال. یسرى. مینو. (یادداشت مؤلف). حظیرهء قدس. (مهذب الاسماء). جایى خوش‌آب‌وهوا و فراخ‌نعمت و آراسته که نیکوکاران پس از مرگ در آن مخلد باشند. جنت. فردوس. خلد.

فردوس.[فِ دَ] (معرب، اِ) بهترین جاى در بهشت. (ترجمان جرجانى ترتیب عادل‌بن على). بهشت. ج، فَرادیس. (منتهى الارب). بهشت را گویند. (برهان). دکتر معین در تعلیقات بر این کلمه نویسد: معرب از ایرانى. در اوستا دو بار به کلمهء پایرى‌دئزه [۸]برمیخوریم و آن مرکب است از دو جزء: پیشاوند پیرى یا پایرى به‌معنى گرداگرد و پیرامون، دئزا از مصدر دئز به‌معنى انباشتن و روى هم چیدن و دیوار گذاشتن است.

بخشی از پایان نامه بهشت

در ابتدای مواجهه با عنوان «خلقت بهشت» شاید به ذهن خواننده این طور خطور کند که ما در این مبحث قرار است از چگونگی خلقت بهشت و کم و کیف آن بحث کنیم، اما این گونه نیست . در این مقال به دنبال اثبات این مطلب هستیم که آیا بهشت در زمان کنونی خلق شده است یا نه؟ برای روشن ذهن خواننده باید بگوییم که به نظر اکثر علماء شیعه و سنی ، بهشت هم اکنون خلق شده است و وجود دارد ، فقط گروه کوچکی از معتزله قائلند که بهشت هم اکنون خلق نشده است و در روز قیامت خلق می‌شود‍.[۱] ولی برای اثبات این مبحث از سه زوایه به مسئله نگاه می کنیم.

الف: دیدگاه علمای علم کلام

ب : دیدگاه آیات

ج: دیدگاه روایات

از نظر علمای علم کلام همان طور که گذشت، اکثر قریب به اتفاق آنان قائل به خلقت کنونی بهشت هستند. شیخ صدوق ، شیخ مفید، و علامه مجلسی تنها نمونه های این علماء هستند[۲].

از نظر آیات، در آیات بسیاری به این نکته اشاره شده است، که از آن جمله است: سوره ی نجم، آیات ۱۵-۱۳، سوره ی الرحمن، آیات ۴۴-۴۲، سوره ی آل عمران، آیه ی ۱۳۳، سوره ی حدید، آیه ی ۲۱، سوره ی بقره، آیه ی ۳۴، سوره ی عنکبوت، آیه ی ۵۴، سوره ی نساء، آیه ی ۱۰، سوره ی ق ، آیه ی ۲۲، سوره ی انفطار ، آیه ی ۱۶-۱۳، سوره ی تکاثر، آیه ی ۷-۵٫[۳]

از آن جایی که بحث درباره همه ی آیات فوق الذکر، از حوصله این پایان نامه خارج و باعث قطور شدن آن می­گردد برای نمونه ، یکی دو آیه را بررسی می کنیم.

خداوند تبارک و تعالی می فرماید: «وَ سَارِعُواْ إِلىَ‏ مَغْفِرَهٍ مِّن رَّبِّکُمْ وَ جَنَّهٍ عَرْضُهَا السَّمَوَتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِین‏»[۴] (و بشتابید به سوى مغفرت پروردگار خود و به سوى بهشتى که پهناى آن همه آسمانها و زمین را فرا گرفته و مهیّا براى پرهیزکاران است.)

در جای دیگر می فرماید: «سابِقُوا إِلى‏ مَغْفِرَهٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ جَنَّهٍ عَرْضُها کَعَرْضِ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظیم‏.» (به سوى آمرزش پروردگارتان بشتابید و به راه بهشتى که عرضش به قدر پهناى آسمان و زمین است و براى اهل ایمان به خدا و پیمبرانش مهیّا گردیده. این فضل خداست که به هر کس خواهد عطا مى‏کند و خدا داراى فضل و کرم بسیار عظیم است.)

آنچه در بالا بیان شد بخشى از مهمترین اساب ورود در کانون بزرگ رحمت الهى و مواهب و نعمتهاى اویعنى بهشت است , که از یکسو بیانگر نظام ارزشى اسلام در زمینه اسباب نجات در قیامت است و ازسوى دیگر انگیزه هاى نیرومندى براى انجام این اعمال مهم انسانى و اخلاقى و اجتماعى محسوب مى شود وبدون شک الهام گرفتن از آنها مى تواند یک انسان را به بالاترین اوج تکامل و ترتیب و افتخار برساند.

منابع و ماخذ

  • قرآن کریم، الهی قمشه ای مهدی (مترجم).
  • نهج البلاغه، محمد دشتی (شارح)
  • ابن­ابی­الحدیدالمدائنی،عزالدین­ابوحامد،شرح نهج البلاغه،بیروت،داراحیاءالتراث العربی،بی‏تا.
  • ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، بیروت، دارصادر، ۲۰۰۰م.
  • الطبرسی ، الشیخ ابی علی‏الفضل بن حسن‏ تفسیر مجمع‏البیان، طبع صیدا،بیروت، ۱۴۰۳ق.
  • جوادی آملی، عبدالله ، تفسیر موضوعی قرآن ، ج۵ (معاد در قرآن) ، اسراء، قم، ۱۳۸۶ش.
  • حسینی نیشابوری ، سید مصطفی، سیمای بهشت و جهنم، بوستان کتاب قم، ۱۳۸۱ش.
  • دهخدا، علی اکبر، فرهنگ متوسط دهخدا، دانشگاه تهران ، ۱۳۸۶ش.
  • دستغیب، سید عبدالحسین، بهشت جاویدان، کانون تربیت شیراز، ۱۳۶۱ش.
  • فراهیدی، خلیل بن احمد ،العین، سازمان حج، اوقاف و امور خیریه،تهران، ش۱۳۸۴٫
  • کلینی، محمدبن یعقوب ، مصطفوی، سیدجواد (مترجم)، موسسه الوفا، تهران، ۱۳۸۲ش.
  • مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، بحارالانوار، اسلامیه، تهران، ۱۳۷۵ش.
  • مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، علم الیقین، اسلامیه، تهران، ۱۳۶۵ش.
  • مطهری، مرتضی، معاد، تهران، صدرا، ۱۳۷۸ ش.
  • مکارم شیرازی ، ناصر و جمعی از محققین ، تفسیر نمونه، دارالکتب الاسلامیه،قم، ش۱۳۷۴٫
  • مکارم شیرازی، ناصر، پیام قرآن ج۶ (معاد در قرآن)،قم، مدرسه الامام امیرالمومنین(ع)،۱۳۶۹ش.
مطلب بالا چکیده‌ای از تحقیق و پژوهش اصلی میباشد جهت تهیه نسخه کامل آن از باکس زیر اقدام به خرید و دانلود نمایید
لینک خرید پژوهش پایان نامه بهشت از دیدگاه آیات و روایات:
تحویل فوری و خودکار فایل با لینک مستقیم بعد از پرداخت
تعداد صفحه: 86
قالب: فایل ورد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *