پایان نامه بررسی نقش ایل بختیاری و اثر آن در تصویرسازی کتاب کودک

عشایر ایل بختیاری گروهی از اجتماع محسوب می­شوند که نوع زندگیشان بی­تردید در گذرِزمان دستخوش تغییرات گوناگون شده است. دست بافت­های آنان مجموعه­ای از معدود دست بافت­های ایشان است که در طول سالیان متمادی، باورها، اعتقادات و آنچه را که نسل به نسل به آنها رسیده در خود جای داده است. تک تکِ تصاویر نقش شده بر این دست بافت­ها به همراه شیوه­های بافت به دخترانِ بختیاری آموخته می­شود و بر ملزومات زندگی آنان نقش می­بندد. آنها با توجه به نیازهایشان و با مواد اولیه­ای که در دسترس دارند، ضروری­ترین و کاربردی­ترین وسایل زندگی خود را می­بافند و در سرتا سرِ زندگی همراه خود نگه می­دارند. در این رساله علاوه بر معرفی نقوش دست بافته ­های ایل بختیاری، سعی شده که این نقوش تصویر سازی از طریق تصویرسازی کتابی با مضمون شعر به کودکان معرفی گردد. در فصل اول نگاهی خواهیم داشت به تاریخچه ایل بختیاری و هنرهای دستی ایشان (دست بافت­ها). در فصل دوم به معرفی نقوش مورد استفاده در این دست بافت ها خواهیم پرداخت همچنین به معرفی نقوش اصیل و اقتباسی ایل بختیاری پرداخته شده است. در فصل سوم مروری اجمالی بر تصویرسازی کتاب کودک و معرفی این نقش­ها بر روی تصاویر اجرا شده در بخش پروژه عملی تمرکز شده است. پایان نامه بررسی نقش ایل بختیاری و اثر آن در تصویرسازی کتاب کودک در قالب فایل ورد آماده برای ویرایش و پرنت میباشد.

پایان نامه بررسی نقش ایل بختیاری و اثر آن در تصویرسازی کتاب کودک را در فیلم زیر مشاهده نمایید:

واژه آرایش و پیرایش:

« آرایش » زیبا ، منطقی و مقبول کردن اثر است از طریق افزودن چیزهایی به نوشته، تصویر و یا نوشته و تصویر در هر صفحه.«پیرایش» زیبا و منطقی و مقبول کردن اثر است از طریق کاستن چیز هایی از هر آنچه که علی الاصول در هر صفحه جای می گیرد و از آنجا که در مورد کتاب کودکان تنها آرایش اثر کافی نیست و پیرایش ارزش بسیار اساسی و تعیین کننده­ای دارد از این دو واژه می­توان واژه ترکیبی، «صفحه پردازی» را ارایه داد. (همان منبع، ص ۲۵)پرداختن: جلا دادن، سیقل دادن، برق انداختن، سروسامان دادن ، کارسازی کردن، ساختن و آماده کردن، مرتب و منظم کردن، ترتیب بخشیدن، آراستن، تمیز و شفاف کردن، پیراستن، زینت دادن، به پایان رساندن، کامل کردن، توجه کردن، رفع معایب کردن، نظر مشورتی دادن، توضیح دادن، توجه کردن، رسیدگی کردن، تدوین و تعریف کردن، بین اجزا همبستگی و وحدت ایجاد کردن. (همان منبع، ص ۲۷)صفحه پردازی : مجموعه اعمالی ست که بر روی هر صفحه یا هر جز اثر، بعد از فراهم آمدن نوشته نهایی و تصویرهای مربوط به آن قبل از مرحله چاپ انجام می گیرد تا اثر آراسته، زیبا ، منطقی، مناسب، مقبول و هرچه بیشتر قابل استفاده شود.

صفحه پردازی شامل سه عمل اصلی می شود:

۱٫آرایش                   ۲٫پیرایش                  ۳٫ تنظیم صفحه

این اعمال غالباً در هم ادغام می شوند و یا تداخل می کنند و اکثراً هم کل اعمال بوسیله­ی یک گروه کوچک یا یک شخص متخصص، در پیوستگی کامل انجام می گیرد.

ریز نقش­ها:

ریز نقش­ها، نامشان معرّف نقش و وظیفه­ی آنهاست: ریزنقش­ها، نقش­های کوچکی هستند که در خدمت موضوع، محتوا، فضا، حرکت، زمان، هدف، نتیجه و شخصیت­های قصه­ها و سایر آثار ویژه­ی کودکان در می­آیند و وظائف متعدد، گوناگون و مثبتی را برعهده می­گیرند.ریزنقش­ها را مصورّان و صفحه­پردازان، با توجه بسیار موشکافانه و باریک­ بینانه به نوشته و تصویرهای اصلی کتاب تهیه می­کنند تا فضاهای خالی را در کتاب پر کنند.ریزنقش­ها، گاه مانند سنگهای ترازو عمل می­کنند. هر جانب صفحه که از توازن و تعادل کافی برخوردار نباشد، در آنجا حضور می­یابند و تعادل و توازن لازم را برقرار می­کنند.ریزنقش­ها می­توانند به انتقال اطلاعات سرعتی ببخشند که در شرایط عادی و در آثار بدون ریزنقش، آن سرعت انتقال، به هیچ وجه حاصل نمی­شود.شعاع وظائفی که ریزنقش­ها، در آثار ویژه­ی کودکان، برعهده می­گیرند یا می­توانند بگیرند، بسیار وسیع است، و توانایی­شان جهت ارسال پیام­های گوناگون کتاب و نیز تثبیت و ماندگارسازی این پیام­ها می باشند. البته اگر ریزنقش­های واقعی و درستی باشند و خلق آنها از شناخت و آگاهی عمیق سرچشمه گرفته باشد شایسته­ی اعتنای بسیار است. (ابراهیمی، آرایش و پیرایش کتاب­های کودکان، ص ۷۶)فصل بندها ریزنقش­هایی هستند که ضمن جدا کردن یک بخش یا یک فصل کتاب از فصل بعدی، نوعی ارتباط موضوعی یا فضایی … بین این دو فصل برقرار می­کنند تا برای مخاطب، حالت گسستگی و تعلیق پیش نیاید. (همان منبع، ص ۸۳)

 

نشانه ­ها و علائم:

نشانه­ها و علائم نیز همچون فصل­بندها، ریزنقش­هایی هستند که وظیفه­شان هدایت و راهنمایی خوانندگان است.نشانه­ها و علائم نیز در کتابهای کودکان، چه داستانی چه علمی ـ آموزشی، کارکردهای بیشماری دارند، اما متأسفانه تا به حال به درستی و ظرافت به این مسأله توجه نشده است.خلق یک «شیطانک» که در سراسر یک کتاب آموزشی حرکت کند و به جای «پیکان اشاره» اشیاء و مسائل مختلف را مورد اشاره قرار بدهد، و در عین حال، خود حرکاتی مضحک و شایسته­ی توجه انجام بدهد، اثر آموزشی بعدی داستانی و تفریحی می­دهد و از یادگیری خشک و جامد، مختصری می­کاهد.

تذهیب:

تذهیب ایجاد نقش و نگارها و گل و بوته­هایی ست در گرداگرد نوشته­ها، و گاه حتی گرداگرد تصویرها. تذهیب می تواند ارتباطی با نوشته و موضوع اثر داشته باشد، ارتباطی غیر مستقیم و حسی. که در تصویرسازی بخش عملی این پایان نامه سعی شده است از نقوش ایل بختیاری جهت معرفی این نقوش به کودکان و همچنین در بیشتر زیبا تر کردن تصاویر کتاب استفاده شود.

قاب:

بنا به تعریف خطوط ظریف و نازکیست که دور تا دور موضوع یا اطراف بخش هایی از موضوع یا قسمتی از اطراف موضوع و نوشته را به دلایلی منطقی می گیرد: یک یا دو خط نازک ـ احتمالاً با پیچش­ها و چرخش­هایی در برخی نقاط قاب بندی، بر خلاف تذهیب، کاری زینتی نیست، بلکه از ضرورت های موضونی سرچشمه می گیرد البته اگر به درستی و با هوشمندی مورد استفاده قرار بگیرد.یک کتاب شعر کودکان، که بنا به اصول دارای فضای سفید وسیع و گاه لغزنده است و در وسط تقریبی هر صفحه آن فقط یک یا دو مصرع شعر آمده است. اگر با خطوط ظریف رنگین قاب بندی شود، این قاب، تمرکز مخاطب اثر را بیشتر می کند و رابطه­ی کودک با بیرون قاب، آنچه در پیرامون کتاب دیده می شود را تا حدودی قطع می کند تا کودک بتواند با آزادی ذهنی، همراه مفهوم و صورت های خیال در شعر و رنگ­های مواج آن حرکت کند و رابطه­ای غنی و غنی­تر با شعر برقرار کند.

تصویر سازی
تصویر سازی

نتیجه گیری:

آنچه در این تحقیق بررسی شده معرفی و چگونگی رسم شکل­ها و نقوشی است که در صنایع دستی ایل بختیاری به خصوص در بخش دست بافت­های این ایل است.این نقوش مُلهم از طبیعت بوده که با تفکر و اعتقادات مردم ایل بختیاری و به گونه­ای انتزاعی، به یک اثر هنری تبدیل شده است و باید اِذعان داشت این نقوش در طی گذشت زمان کمرنگ شده است. چنانچه بتوان حس کنجکاوی و شناخت بهتر نسبت به این گونه نقش­ها را در کودکان افزایش دهیم، زمینه­ای را فراهم کرده­ایم تا آنان با استفاده از این تصاویر، نمادها و نشانه­های فرهنگی مردم ایل بختیاری را بهتر شناخته و بنا به سلیقه­ی خود دربکارگیری این نقوش در ابداع آثار هنری خود اقدام نمایند. همچنین کودکان با مشاهده­ی این نقوش و آثار دیگرمردمان قوم­های مختلف ایران به ارزش والای فرهنگ ایرانی آشنا شده و حسِ تَکریم و احترام در تفکرِ آنان نسبت به گذشتگان و قوم­های مختلف ایران شکل می گیرد.

فهرست مطالب پایان نامه بررسی نقش ایل بختیاری و اثر آن در تصویرسازی کتاب کودک:

فصل اول :

تاریخچه ایل بختیاری

ـ صنایع دستی ایل بختیاری………………………………………………………………………………………………………………………..

ـ ویژگی­ صنایع دستی ایل بختیاری……………………………………………………………………………………………………………..

الف)هنرهای دستی ایل بختیاری (دست بافت­ها)…………………………………………………………………………………………

ـ دست بافت­های داری ایل بختیاری…………………………………………………………………………………………………………….

قالی……………………………………………………………………………………………………………………………………………….

گلیم ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

گبه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

خرسک ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

ـ سرانداز (گلیم سوزنی یا گلیم رندی) ………………………………………………………………………………………………………..

ـ جاجیم ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

ـ هورژ (خورج) …………………………………………………………………………………………………………………………………………….

ـ هورژین (خورجین) ……………………………………………………………………………………………………………………………………

ـ تی یر (نمکدان) …………………………………………………………………………………………………………………………………………

ـ سفره­ی آردی (سرفه آردی) ………………………………………………………………………………………………………………………

ـ موج (لی) …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

ـ وریس بافی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

ـ شیردنگ …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

ـ جُل ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

ـ چوقا بافی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

ـ طراح و رنگ چوقا ……………………………………………………………………………………………………………………………………..

ـ سیاه چادر …………………………………………………………………………………………………………………………………………………

ب)هنرهای دستی غیرداری ایل بختیاری …………………………………………………………………………………………………….

ـ سوزن دوزی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………

ـ لچک (کلاهک) ………………………………………………………………………………………………………………………………………….

ـ گیوه بافی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

ـ نمد

 

فصل دوم :

نقوش اصیل مورد استفاده در دست بافت­های ایل بختیاری

۱ـ نقوش اصیل مورد استفاده در دست بافت­های ایل بختیاری ……………………………………………………………………

معرفی نقوش بافته­های بختیاری ………………………………………………………………………………………………………………….

نقش نمادین …………………………………………………………………………………………………………………………………………………

نقوش بافته­ها ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….

الف)نقش­ها اصیل …………………………………………………………………………………………………………………………………………

ـ گل …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

ـ یه گل ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

ـ دو گل ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

ـ خشتی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

ـ رکابی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

ـ پله …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

ـ گنات …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

ـ دندون مشکی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………

ـ تی خروسی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….

ـ موشاییجو …………………………………………………………………………………………………………………………………………………

ـ بنگش ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

ـ قیچی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

ـ خال نال …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

ـ گل گوشار یا گل گژدین ……………………………………………………………………………………………………………………………..

ـ گده گایی گل آربیزی …………………………………………………………………………………………………………………………………

ـ ته تلاش یا بلگ بیدی ……………………………………………………………………………………………………………………………….

ـ گل هچه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

ـ چنگلی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

ـ آچار ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

ـ ماری …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

ـ گل زنگلی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

ـ آل باوری ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………

ـ بندخانی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………

ـ گاپیت ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

۲ـ نقش­های اقتباس (نقش­های مهاجر) ……………………………………………………………………………………………………….

ـ بندبازی ـ بند بازوبند ……………………………………………………………………………………………………………………………….

ـ مداخل ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

ـ بوتی شایی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

ـ بند شلامه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………

ـ نقوش دست بافته­های ایل بختیاری مورد استفاده در بخش پروژه عملی …………………………………………………..

فصل سوم :

مروری اجمالی بر تصویرسازی کتاب کودک

ـ تصویرسازی کتاب کودک ………………………………………………………………………………………………………………………….

ـ آرایش و پیرایش کتاب کودک ……………………………………………………………………………………………………………………

ـ صفحه آرایی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………

ـ واژه آزایش و پیرایش …………………………………………………………………………………………………………………………………

ـ مصورسازی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….

ـ آماده سازی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………

ـ آرایش ویژه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

ـ عوامل صفحه آرایی ……………………………………………………………………………………………………………………………………

ـ قاب …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

ـ ریز نقش­ها …………………………………………………………………………………………………………………………………………………

ـ فصل بندها ………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

ـ نشانه­ها و علائم …………………………………………………………………………………………………………………………………………

ـ تذهیب ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

فصل چهارم:

ـ نتیجه ­گیری ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….

ـ پروژه عملی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….

ـ منابع و مآخذ

 

مطلب بالا چکیده‌ای از تحقیق و پژوهش اصلی میباشد جهت تهیه نسخه کامل آن از باکس زیر اقدام به خرید و دانلود نمایید
لینک خرید پژوهش پایان نامه بررسی نقش ایل بختیاری و اثر آن در تصویرسازی کتاب کودک:
تحویل فوری و خودکار فایل با لینک مستقیم بعد از پرداخت
تعداد صفحه: 50
قالب: فایل word

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *