مقاله امتحان و ابتلا در قرآن کریم

بشر در طول زندگی همواره در معرض ارزش­یابی و امتحان قرار دارد چه در جامعه انسانی و چه از طرف خداوند متعال.تحقیقاً ارزش­یابی برای درک و فهم بشر از یک دیگر می­باشد بدون امتحان نمی­توان از درستی و نادرستی چیزی اطمینان پیدا کرد باید اشخاص مورد آزمایش قرار گیرند تا از لحاظ علمی، مذهبی، اخلاقی قرآن و … سنجیده شوند صلاحیت و کارائی آن­ها در گرو همین ارزش­یابی­ها می­باشد. مقاله امتحان و ابتلا در قرآن کریم  در قالب فایل ورد آماده برای ویرایش و پرینت میباشد.

امتحان و ابتلا در قرآن کریم

آیا همین انسان می­تواند با نقشه و بازی دادن دیگران اهداف خود را به شکل و نوع دلخواه بروز دهد و فریب کارانه کارهای خود را پیش ببرد، اما در مقابل آزمایش الهی نمی­تواند چنین اعمالی را از خود نشان دهد.در نوشتار ذیل به بررسی امتحان و آزمایش الهی که در قرآن مجید روی آن بحث شده است می­پردازیم و ابعاد گوناگون آن را بررسی می­کنیم. امتحانی که انسان هیچ­گونه دست­رسی برای تغییر ساختار الهی آن را ندارد و فقط می­توان از آن در جهت خوش­بختی و یا بدبختی جاویدان خود استفاده کند.

آزمایش بزرگ الهی

آزمایش عظیم و بزرگی که در پیش روی آدم قرار داد امتحانی است که از طرف خداوند متعال بر دوش انسان گمارده می­شود و این جزئی از اصول آفریدن انسان بوده است او در همان گام اول از خوردن میوه ممنوعه تهی شده بود اما از امتحان الهی سرافکنده بیرون آمد او باید متوجه می­شد برای رسیدن به معبود خویش باید از مراحل مختلف آزمایش­های خداوند بگذرد، و اگر می­خواهد به جایگاه اصلی خود برگردد باید همه آن­ها را به درستی پشت سر بگذارد تا احسن الخالقین خداوند بشود.

امتحان یک سنت همیشگی و جاودان الهی است. اَحَسِبَ النّاسُ اَن یُترَکُوا اَن یَقُولو اءَ امَّنا و هُم لا یُفتَنون. (عنکبوت آیه ۲[ادامه در فایل اصلی مقاله]

امتحان و ابتلا الهی
امتحان و ابتلا الهی

اختیار در انسان وسیله­ایی برای امتحان و ابتلا در قرآن کریم

انسان دارای اختیار شد تا آفرینش جدید باشد از این رو دو راه باید برای او ایجاد می­شد، راه توحیدی و راه بر توحیدی، راه بر توحیدی، راه توحیدی که همان راه اصلی و سیر الی الله بود و باید یک راه فرعی هم ایجاد می­شد که همان حکومت فریب و دوروئی شیطان بود.

تا انسان با انتخاب، یکی از این دو راه یا به سعادت دست یابد یا در دوزخ عمل خویش گرفتار شود از این رو آزادی و اختیاری که خدا به انسان داده وسیله­ای برای آزمایش و تکامل او عنوان شده است.

شیطان، تکبر، فریب:

کلمه شیطان به معنی دور شده از خیر و خوبی و موجود شرور است این نام مخصوص ابلیس نیست ولی چون او به شدت از رحمت خدا رانده و دور شده و مظهر شرارت و دوری از خیر است به این نام هم خوانده می­شود.

اما چرا ابلیس شیطان شد؟

خداوند در قرآن آیه ۱۲ سوره اعراف می­فرماید :

قالَ ما مَنعَکَ الّلا تَجُدَ اد اَمرتکَ قالَ اَنا خبر رمته خَلقنی مِن نّارٍ وَ خلقنه من طین.

خداوند فرمود : در آن هنگام که به تو فرمان دادم چه چیز مانع شد که سجده کنی؟ گفت : من از او بهترم مرا از آتش آفریدی و او را از گل.[ادامه در فایل اصلی مقاله]

آیا عمل و عکس العمل خداوند و شیطان تصادفی بوده؟

با در نظر گرفتن تفسیر بالا که در صحت و درستی آن هیچ تردیدی نمی­توان داشت نظریه دیگری که می­توان به دنبال آن آورد این است که حتی افتادن یک برگ از درخت به اذن خدا انجام می­شود آیا این یک اتفاق بوده است که ابلیس در یک لحظه از اطاعت خدا سر باز زده و تمرد پیدا کرده و خداوند هم در همان موقع تصمیم می­گیرد که به او اجازه بدهد موجب فریب انسان شود آیا می­توان قبول کرد اتفاق و تصادف در کار خدا بوده است از این رو باید آفرینش ابلیس از ابتدا برای انسان بوده باشد تا او دو راه برای انتخاب داشته باشد تا معنی صحیح اختیار در وجود انسان به وجود بیاید.

آیا انسان در جبر شیطان گرفتار است؟

شیطان در سوره حجر آیات ۳۹ و ۴۰ به خداوند می­گوید :

پروردگارا! چون مرا گمراه ساختی من نعمت­های مادی را در زمین در نظر آنها زینت می­دهم و همگی را گمراه می­سازم؛ مگر بندگان مخلصت را.

از این سخنان شیطان معلوم میشود پیش روی انسان تنها یک راه نیست و اگر فقط یک راه می­بود به همین جمله که همگی را گمراه می­سازیم بسنده می­کرد و ادامه نمی­داد مگر بندگان مخلصت را و خداوند هم در همین سوره در آیه ۴۲ مهر تأیید می­زند و می­فرمایند : بر بندگانم تسلط نخواهی یافت مگر گواهانی که از تو پیروی می­کنند.

فهرست مطالب مقاله امتحان و ابتلا در قرآن کریم :

  • مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱
  • آزمایش بزرگ الهی …………………………………………………………………………………………………………………………………. ۲
  • اختیار در انسان وسیله­ای برای آزمایش …………………………………………………………………………………………………. ۳
  • شیطان، تکبر، فریب ………………………………………………………………………………………………………………………………… ۳
  • آیا عمل و عکس العمل خداوند و شیطان تصادفی بوده؟……………………………………………………………………….. ۴
  • آیا انسان در جبر شیطان گرفتار است؟……………………………………………………………………………………………………. ۴
  • اغوای انسان توسط شیطان و لشکرش…………………………………………………………………………………………………….. ۵
  • راهنمائی که شیطان بر انسان وارد می­شود…………………………………………………………………………………………….. ۶
  • آزمایش قانون قطعی خداوند……………………………………………………………………………………………………………………. ۸
  • فطرت انسان……………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۸
  • امتحان پیامبران، هدایت پیامبران ………………………………………………………………………………………………………….. ۹
  • جدا شدن صداقت از بی صداقتی……………………………………………………………………………………………………………. ۱۰
  • گرامی داشتن و خوار کردن انسان………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱
  • شکوفائی فطرت و معرف…………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۲
  • مراحل تکامل انسان………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۳
  • آزمایش یا نعمت­های فراوان……………………………………………………………………………………………………………………. ۱۴
  • بازگشت به سوی خدا……………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۵
مطلب بالا چکیده‌ای از تحقیق و پژوهش اصلی میباشد جهت تهیه نسخه کامل آن از باکس زیر اقدام به خرید و دانلود نمایید
لینک خرید پژوهش مقاله امتحان و ابتلا در قرآن کریم:
تحویل فوری و خودکار فایل با لینک مستقیم بعد از پرداخت
تعداد صفحه: 18
قالب: فایل word

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *