تحقیق بررسی مروری بر ادبیات و پیشینه پژوهش

هوش مفهومی است که از دیرباز آدمی به­پژوهش و تفحص در مورد ابعاد، تظاهرات، ویژگی­ها و انواع آن علاقه­مند بوده است. در این بین، یکی از ابعاد هوش تحت عنوان «هوش معنوی» جـزو عرصه­هایی است که تحقیقات چندان منسجم و نظام­مندی در جهت شناخت و تبیین ویژگی­ها و مؤلفه­های آن در حد و اندازه سایر انواع هوش صورت نپذیرفته است و همین امر خود دشواری­های بسیاری را در راستای تمییز دقیق مؤلفه­ها و ویژگی­های آن بر سر راه محققین ایجاد می­نماید.هوش رفتار حل مسألۀ سازگارانه­ای است که در راستای تسهیل اهداف کاربردی و رشد سازگارانه جهت­گیری شده است. رفتار سازگارانه، شباهت اهداف متعددی را که باعث تعارض درونی می­شوند، کاهش می­دهد. این مفهوم هوش، مبتنی بر گزاره­ای است که فرایند حرکت به سوی اهداف، انجام راهبردهایی را  برای غلبه بر موانع و حل مسأله ضروری می­سازد.تحقیق بررسی مروری بر ادبیات و پیشینه پژوهش در قالب فایل ورد آماده ی ویرایش و پیرینت می باشد.

مقدمه ی تحقیق بررسی مروری بر ادبیات و پیشینه پژوهش:

ادواردز معتقد است داشتن هوش معنوی بالا با داشتن اطلاعاتی در مورد هوش معنوی متفاوت است. این تمایز فاصله میان دانش عملی و دانش نظری را مطرح می­کند. لذا نباید داشتن دانش وسیع در مورد مسائل معنوی و تمرین­های آنها را هم­ردیف دستیابی به هوش معنوی از طریق عبادت و تعمق برای حل مسائل اخلاقی دانست؛ هرچند می­توان گفت برای بهره­مندی مؤثر از معنویت، داشتن توأمان دانش نظری و عملی لازم می­باشد(باقرپور و همکاران، ۱۳۸۹).هر چند که تحقیقات زیادی در حیطه رشد و تحول هوش معنوی صورت نگرفته است و نیازمند تحقیقات تجربی ـ کیفی است، ولی می توان گفت که استعداد این هوش در افراد مختلف، متفاوت است و در اثر برخورد با محیط­های غنی که سؤالات معنوی را بر می­انگیزاند، به تدریج تحول یافته و شکل می­گیرد. به نظر می­رسد سن و جنسیت نیز در هوش معنوی اثرگذار باشند. یونگ معتقد است که در بسیاری از افراد پس از ۳۵ سالگی تغییرات عمده­ای در ناخودآگاه صورت می­گیرد که ممکن است در روند معنویت و هوش معنوی تأثیرگذار باشند. همچنین بعضی از محققان، از جمله یونگ، معتقدند که در زنان این تحول متفاوت از مردان صورت می­گیرد(حقیق، ۱۳۹۱).

هوش معنوی
هوش معنوی

هوش معنوی با زندگی درونی ذهن و نفس:

هوش معنوی با زندگی درونی ذهن و نفس و ارتباط آن با جهان رابطه دارد و ظرفیت فهم عمیق سؤالات وجودی و بینش نسبت به سطوح چندگانه هوشیاری را شامل می­شود. آگاهی از نفس، به عنوان زمینه و بستر بودن یا نیروی زندگی تکاملی خلاق را در بر می­گیرد. هوش معنوی به شکل هشیاری ظاهر می­شود و به شکل آگاهی همیشه در حال رشد ماده، زندگی، بدن، ذهن، نفس و روح درمی­آید. بنابراین هوش معنوی چیزی بیش از توانایی ذهنی فردی است و فرد را به ماوراءفردو به روح، مرتبط می­کند. علاوه بر این، هوش معنوی فراتر از رشد روانشناختی متعارف است. بدین جهت خودآگاهی شامل آگاهی از رابطه با موجود متعالی، افراد دیگر، زمین و همه موجودات می­شود. (وگان، ۲۰۰۳)آمرام معتقد است هوش معنوی شامل حس معنا و داشتن مأموریت در زندگی، حس تقدس در زندگی، درک متعادل از ارزش ماده و معتقد به بهتر شدن دنیا می­شود. (آمرام، ۲۰۰۵: ۱۵)هوش معنوی برای حل مشکلات و مسائل مربوط به معنای زندگی و ارزش­ها مورد استفاده قرار می­گیرد و سؤال­هایی همانند «آیا شغل من باعث تکامل من در زندگی می­شود؟» و یا «آیا من در شادی و آرامش روانی مردم سهیم هستم؟» را در ذهن ایجاد می­کند. (ویگلزورث،  ۲۰۰۴ به نقل از: سهرابی، ۱۳۸۵)

اصول هوش معنوی:

سانتوس اصول زیر را برای هوش معنوی عنوان کرده است:شناخت و تصدیق هوش معنوی؛ یعنی باور داشتن به این مسأله که ما موجوداتی معنوی هستیم و زندگی جسمانی (در این جهان) موقتی است.بازشناسی و باور یک موجود معنوی برتر (یعنی خداوند).اگر خالقی هست و ما مخلوق هستیم، باید کتاب راهنمایی هم وجود داشته باشد.لزوم شناسایی هدف زندگی (وجود چیزی که انسان را فرا می­خواند) و پذیرفتن این نکته که از نظر ژنتیکی بعضی از تواناییها کدگذاری شده­اند.شناختن جایگاه خود در نزد خداوند (شخصیت فرد بازتاب فهم وی از خداوند است).شناخت اصول زندگی و پذیرفتن این امر که برای داشتن زندگی موفق باید سبک زندگی و تصمیما ت خود را مطابق این اصول شکل داد. (سانتوس، ۲۰۰۶: ۲)ایمونز  بعضی از خصوصیات هوش معنوی را چنین عنوان می­کند:الف) هوش معنوی نوعی هوش غایی است که مسائل معنایی و ارزشی را به ما نشان داده و مسائل مرتبط با آن را برای ما حل می­کنند. هوشی است که اعمال و رفتار ما را در گستره­های وسیع از نظر بافت معنایی جای می­دهد و همچنین معنادار بودن یک مرحله از زندگی­مان را نسبت به مرحله دیگر مورد بررسی قرار می­دهد. ب) هوش معنوی ممکن است در قالب ملاک­های زیر مشاهده شود: صداقت، دلسوزی، توجه به تمام سطوح هشیاری، همدردی متقابل، وجود حسی مبنی بر اینکه نقش مهمی در یک کل وسیع­تر دارد، بخشش و خیرخواهی معنوی و عملی، در جستجوی سازگاری و هم سطح­شدن با طبیعت و کل هستی، راحت بودن در تنهایی بدون داشتن احساس تنهایی.ج) افرادی که هوش معنوی بالایی دارند، ظرفیت تعالی داشته و تمایل بالایی نسبت به هشیاری دارند. آنان این ظرفیت را دارند که بخشی از فعالیت­های روزانه خود را به اعمال روحانی و معنوی اختصاص بدهند و فضایلی مانند بخشش، سپاسگزاری، فروتنی، دلسوزی و خرد از خود نشان دهند.

ویژگی های لازمه ی هوش معنوی:

ویژگی­هایی که لازمه هوش معنوی هستند، احتمالاً در کنار توانایی­ها و فعالیت­های دیگری قرار دارند که عبارتند از: دعاکردن، تعمق، رویاها و تحلیل رویا، باورها و ارزش­های دینی و معنوی، شناخت و مهارت در فهم و تفسیر مفاهیم مقدس و توانایی داشتن حالات فراروندگی. به عنوان مثال، بعضی از حقایق قدیمی همانند آزار نرساندن که فضایل اخلاقی را مورد توجه قرار می­دهند، ممکن است به عنوان روش­هایی برای تقویت هوش معنوی مطرح باشند. همچنین مسائل معنوی ممکن است شامل مواردی از قبیل تفکر در مورد سؤالات وجودی مانند وجود زندگی پس از مرگ، جستجوی معنا در زندگی، علاقمندی به عبادت و تعمق مؤثر، رشد حس هدفمندی زندگی، رشد رابطه با خود، هماهنگی با قدرت برتر و نقش آن در زندگی خود  باشد.

منابع

  • جامی، عبدالرحمن، ۱۳۸۷، نقد الفصوص فی شرح نقش الفصوص، تهران، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
  • خوارزمی، تاج الدین حسین ۱۳۷۷، شرح فصوص الحکم، قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه قم.
  • سهرابی، فرامرز ۱۳۸۵، «درآمدی بر هوش¬معنوی»، فصلنامه¬ معنا، ویژه¬نامه روانشناسی¬دین، شماره ۲٫
  • عراقی، فخرالدین، ۱۳۸۴، لمعات به همراه سه شرح از قرن هشتم هجری، تهران، انتشارات مولی.
  • ساغروانی، سیما(۱۳۸۸)، هوش معنوی (بعد ناشناخته بشر)، تهران: آهنگ قلم.
  • باقرپور، معصومه؛ عبداله زاده، حسن؛ بوژمهرانی، سمانه؛ لطفی، محدثه؛ کرمی، ابوالفضل(۱۳۸۹)، هوش معنوی (مفاهیم، سنجش و کاربردهای آن)، تهران: روان سنجی.
  • حقیق، رامش(۱۳۹۱)، هوش معنوی در کسب و کار، تهران: مهرجرد، مدیر فردا.
  • صفایی دیبا، علی اکبر(۱۳۹۱)، شکوفایی هوش، تهران: همکلاسی.
  • لینک، داگ و کی یل، فرد هوش اخلاقی، ترجمه : علی محمد گودرزی(۱۳۹۱)، تهران: رسا.
  • بوربا، میکله، پرورش هوش اخلاقی: هفت فضیلت اساسی که برای درست رفتار کردن، به فرزندان باید آموخت، ترجمه: فیروزه کاوسی(۱۳۹۰)، تهران: رشد.
  • برنا، میشل و فرود، فرناز، کلیدهای پرورش هوش اخلاقی در کودکان و نوجوانان: هفت نیکخویی اساسی که به کودکان انجام کار درست را می‌آموزد، مترجم: عبدالعظیم کریمی( ۱۳۹۱)، تهران: صابرین، کتابهای دانه.
  • احمدی، محمدرضا(۱۳۸۴)، نگاهی به وجدان کاری و فرهنگ سازمانی با رویکرد دینی، تهران: زمزم هدایت .
  • بلانچارد، پال هرسی(۱۳۸۵)، ترجمه علی علاقه بند، تهران، امیرکبیر.
  • جدی سوسن(۱۳۸۶)، روش های ایجاد وجدان کاری در سازمان، تهران: مجله تدبیر، ش ۷۹٫
  • افجه ای، علی اکبر(۱۳۸۵)، بررسی راه های تقویت وجدان کاری، مجله اقتصاد و مدیریت، ش ۲۴٫
  • ممی زاده، جعفر( ۱۳۸۸، اخلاق مدیریت، تهران: تدبیر، ش ۹۱٫
  • خاکی، غلامرضا(۱۳۸۷) نگاهی بر اخلاق کار، مجله مدیریت، تهران: انجمن مدیریت ایران، ش ۵۴٫
  • قورچیان، نادرقلی(۱۳۸۸)، تحلیلی بر مفهوم وجدان کاری، فصلنامه پژوهشی و برنامه ریزی در آموزش عالی، ش ۵۲
  • مصباح یزدی، محمد تقی(۱۳۸۶) فلسفه اخلاق (اقتباس)، تهران: انتشارات اطلاعات.
  • فروم، اریش(۱۳۸۶) جامعه سالم، تهران: سحر.

مطلب بالا چکیده‌ای از تحقیق و پژوهش اصلی میباشد جهت تهیه نسخه کامل آن از باکس زیر اقدام به خرید و دانلود نمایید
لینک خرید پژوهش تحقیق بررسی مروری بر ادبیات و پیشینه پژوهش:
تحویل فوری و خودکار فایل با لینک مستقیم بعد از پرداخت
تعداد صفحه: 75
قالب: فایل word

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *