پایان نامه طراحی لباس بر اساس موتیف سنتی آفریقا

 

آفریقایی­ها هنر را بیشتر وسیله­ای برای ارتباط با نیروهای ماوراء الطبیعی می­دانند. هنر به آنان کمک می­کند که بر خطرات محیط غلبه کنند. هدف از انتخاب این موضوع این است که بر اساس رشد جمعیت و نیاز جامعه­ی امروز به پوشاک لازم بر آن دانسته شد، تا برای ایجاد تنوع، هنر سنتی آفریقا را مورد بررسی قرار دهیم و از رنگ­های شاد آفریقا با نقش­ها و نمادهای گرم و زنده، و سبک­ها و شکل­های متنوع رایج در هنر آفریقا که به وجود آمده از جمعیت چند صد میلیونی با چندین گروه نژادی و زبانی مختلف است در لباس استفاده شود. پایان نامه طراحی لباس بر اساس موتیف سنتی آفریقا در قالب فایل ورد به همراه  فهرست و منبع آماده برای ویرایش و پرینت میباشد.

طراحی لباس بر اساس موتیف سنتی آفریقا

در ابتدا به بررسی موتیف­های سنتی آفریقا پرداخته شده است. سپس به بررسی مبانی خط و رنگ پرداخته شده است. و در انتها اجرا و روند کار عملی پروژه، با ایده گرفته از موتیف­ها و نقاشی­های سنتی آفریقایی به همراه تصویر پرداخته شده است.اگر بخواهیم درک درستی از یک تمدن بیگانه بدست آوریم، باید پوسته­ی ظاهری واقعیت­ها را بشکافیم و با نگاهی عمیق هنر آن را بررسی کنیم.

قاره پهناور آفریقا جمعیتی چند صد میلیونی دارد که قبایل آفریقایی هنرمندانی از میان خود به جهان عرضه داشته­اند. رقصندگان، نوازندگان، نقالان، نقاشان، صخره­نگار، معماران و خبرگان­ تزیین شخصی فقط ملتهای ساکن مناطق پهناور زهکشی شده توسط رودهای بزرگ نیجر و کنگو یعنی همان آفریقای گرمسیری بیشترین تعداد تندیس­ها مخصوصاً تندیس­های چوبی را که حقاً به هنر آفریقا مشهور شده­اند تولید کرده­اند.

مقدمه

آفریقا مانند آمریکای شمالی، صدها منطقه سرشار از نقاشی­های صخره­ای یا تخته سنگی حاوی کهنترین نمونه­های این هنر دارد.

تازه در همین دهه­های اخیر بود که جهان به اهمیت هنر آفریقایی پی برد. حتی در اوایل سده­ی کنونی فقط چند تنی از هنرمندان کنجکاو ـ بیشتر نقاشان در موزه­های مردم شناسی غرب با این هنر آشنا شدند و از آن الهام گرفتند. اما این روزها در تمام موزه­ها و نمایشگاه­های هنری معتبر جهان، دست­چینی از نمونه­­های برجسته­ی هنر آفریقا جای ثابتی دارد. بشر امروز به راه­های تازه­ای برای نگریستن به اشیاء و به معیارهای تازه دست یافته است. ما دیگر هنر را با آرمان زیبایی یونانی یا با تطبیق آن با زندگی واقعی ارزیابی نمی­کنیم. اولین چیزی که امروز ما می­خواهیم بیان ایده­های درونی به یک شکل متقاعد کننده از نظر هنری است. هنرمندان آفریقایی از دیرباز همین کار را انجام می­دادند.

برای یک آفریقایی که کاملاً در سنت قبیله­ای باستانی­اش محصور باشد تقلید از طبیعت موردی ندارد، حتی اگر مشاهده­گر بسیار دقیقی هم باشد از نظر او، ارائه عین به هیأت انسان نادرست است چون این هیأت نه از زندگی بهره دارد، نه از زیبایی. این آفریقایی می­کوشد شکل جدید و تصور معقولی از موجودات ماوراء الطبیعی بسازد. سعی می­کند چیزی لاهوتی و آن جهانی خلق کند

هنر آفریقایی AFRICANARI . اصطلاحی است که فقط به هنر آفریقای سیاه خصوصاً آثار مجسمه سازی و کنده کاری ساکنان حوزه­ی وسیع اطراف رودهای نیجر و کنگو اطلاق می­شود مثلاً هنر مصر باستان و نقاشی بوشمن را در برنمی­گیرد. دو نوع هنر آفریقایی می­شناسیم که از یکدیگر متمایزند. یکی هنر درباری (به خصوص اینه و بنین) که یادبودی و طبیعت گرایانه است و با موادی سخت ( طراحی لباس چون سنگ، مفرغ، سفال و چوب سخت) ساخته شده دیگری هنر مفهومی و غالباً انتزاعی که بیش­تر مشتمل بر کنده­کاری چوبین (مانند صورتکها و پیکرهای نیاکان) است. نوع دوم هنر آفریقایی

طراحی لباس
طراحی لباس موتیف سنتی آفریقا

معرفی چندی از قبیله ­های آفریقا

 باکوبا یا بوشنگو :

نام قبیله­ای در کنگو ـ کین ساشا ـ سنت مجسمه سازی قبیله نام برده بسیار غنی است. از سده هفدهم به بعد تک چهره­های شاهان را از چوب می­تراشیدند. (همان ص، ۶۷۴)

 

 بامبارا :

قومی از آفریقای باختری که در مالی (نیجر شمالی) اسکان یافته است. سر پوشاک­هایی که آنان در رقص بز کوهی به کار می­بردند، معروفیت دارد. (همان)

 

 دگن :

قومی از آفریقای باختری ساکن در پیچ بزرگ رود نیجر. دستافریده­های این قوم مشتمل­اند بر تندیسک دوکی شکل نیاکان، صورتک چوبین فرم با شکل­های ساده و نقش برجسته از پیکر نیاکان. (همان،ص ۶۷۵)

 

 نک :

نام فرهنگ کهن نیجریه مرکزی و شمالی. سردیسهای سفالین مربوط به نیمه دوم هزاره اول ق.م، از آثار باستانی آن به شمار می­آیند. (همان،ص ۶۷۶)

 

یروبا :

نام قومی بزرگ در جنوب باختری نیجریه. بارورترین هنر آفریقایی باختری با این نام شناخته شده و مشتمل است بر صورتکهای مورد استفاده در محفلهای سرّی و اشیای مقدس عمدتاً مربوط به خدای رعد. سنت قدیم هنر یروبا به اینه مربوط بود.  (همان)

نتیجه­ گیری :

در کشور ما استفاده از لباس و تولید آن سابقه کهنی دارد و این پیشینه معتبر ما را بر آن می­دارد تا با استفاده از ایده­های نو در طراحی لباس، طرحهای جدید و متنوعی ایجاد شود.

نتیجه­ای که از این کار گرفته شد این است که استفاده از رنگهای شاد و تند آفریقایی در لباس علاوه بر ایجاد تنوع، باعث نشاط و سرزندگی روحیه و روان آدمی در زندگی می­شود.

 

فهرست مطالب پایان نامه طراحی لباس بر اساس موتیف سنتی آفریقا

 

 

  • فصل اول : بررسی موتیف­های سنتی آفریقا
  • ۱ـ۱ نگاهی کوتاه بر تاریخ هنر آفریقا…………………………………………………… ۴
  • ۱ـ۲ معرفی چندی از قبیله­های آفریقا……………………………………………………. ۵
  • ۱ـ۲ـ۱ باکوبا یا بوشنگو ………………………………………………………………… ۵
  • ۱ـ۲ـ۲ بامبارا …………………………………………………………………………… ۵
  • ۱ـ۲ـ۳ دگن………………………………………………………………………………. ۵
  • ۱ـ۲ـ۴ نک ……………………………………………………………………………… ۵
  • ۱ـ۲ـ۵ یروبا ……………………………………………………………………………. ۵
  • ۱ـ۳ جایگاه ماسک یا صورتک در اساطیر غرب آفریقا……………………………….. ۶
  • ۱ـ۴ بررسی صنایع دستی آفریقا………………………………………………………… ۷
  • ۱ـ۴ـ۱ مختصری درباره­ی صنایع دستی سنگال………………………………………… ۷
  • ۱ـ۴ـ۲ صنایع دستی اتیوپی……………………………………………………………… ۸
  • ۱ـ۴ـ۳ صنایع دستی مغرب (مراکش)…………………………………………………… ۸
  • ۱ـ۵ بررسی پارچه­ و لباس در آفریقا……………………………………………………. ۹
  • ۱ـ۵ـ۱ الیاف نساجی مورد استفاده در آفریقا…………………………………………….. ۹
  • ۱ـ۵ـ۱ـ۱ پشم ……………………………………………………………………………. ۹
  • ۱ـ۵ـ۱ـ۲ پنبه ……………………………………………………………………………. ۹
  • ۱ـ۵ـ۲ انواع پارچه­های تزیینی آفریقا ………………………………………………….. ۹
  • ۱ـ۵ـ۳ پارچه­های چاپ شده با قالب­های فلزی………………………………………….. ۱۰
  • ۱ـ۵ـ۴ تکه دوزی ……………………………………………………………………… ۱۰
  • ۱ـ۵ـ۵ لایه دوزی………………………………………………………………………. ۱۰
  • ۱ـ۵ـ۶ چهل تکه………………………………………………………………………… ۱۰
  • ۱ـ۵ـ۷ گلدوزی ………………………………………………………………………… ۱۰
  • فصل دوم بررسی مبانی خط و رنگ
  • ۲ـ۱ نقطه……………………………………………………………………………….. ۱۲
  • ۲ـ۲ خط ……………………………………………………………………………….. ۱۲
  • ۲ـ۲ـ۱ خطوط مایل یا کج ……………………………………………………………… ۱۳
  • ۲ـ۲ـ۲ خطوط منحنی یا مدور …………………………………………………………. ۱۳
  • ۲ـ۲ـ۳ انتخاب پارچه­های طرح دار ……………………………………………………. ۱۴
  • ۲ـ۲ـ۴ پارچه راه راه ………………………………………………………………….. ۱۴
  • ۲ـ۲ـ۴ـ۱ خط­های افقی پهن……………………………………………………………… ۱۴
  • ۲ـ۲ـ۴ـ۲ خطوط عمودی ………………………………………………………………. ۱۴
  • ۲ـ۲ـ۴ـ۳ خطوط عمودی و پهن………………………………………………………… ۱۴
  • ۲ـ۳ مبانی رنگ………………………………………………………………………… ۱۵
  • ۲ـ۳ـ۱ رنگ­های گرم ………………………………………………………………….. ۱۵
  • ۲ـ۳ـ۲ رنگ­های سرد …………………………………………………………………. ۱۵
  • ۲ـ۳ـ۳ رنگ­های زنده …………………………………………………………………. ۱۵
  • ۲ـ۴روانشناسی رنگ­ها………………………………………………………………… ۱۶
  • ۲ـ۴ـ۱ قرمز …………………………………………………………………………… ۱۶
  • ۲ـ۴ـ۲ صورتی ………………………………………………………………………… ۱۷
  • ۲ـ۴ـ۳ نارنجی …………………………………………………………………………. ۱۷
  • ۲ـ۴ـ۴ زرد …………………………………………………………………………….. ۱۷
  • ۲ـ۴ـ۵ قهوه­ای …………………………………………………………………………. ۱۷
  • ۲ـ۴ـ۶ آبی ……………………………………………………………………………… ۱۸
  • ۲ـ۴ـ۷ سبز……………………………………………………………………………… ۱۸
  • ۲ـ۴ـ۸ ارغوانی ………………………………………………………………………… ۱۸
  • ۲ـ۴ـ۹ سفید ……………………………………………………………………………. ۱۸
  • ۲ـ۴ـ۱۰ سیاه …………………………………………………………………………… ۱۹
  • ۲ـ۴ـ۱۱ رنگ خنثی …………………………………………………………………… ۱۹

فصل سوم روند کار عملی

  • ۳ـ۱ تحقیق و بررسی موتیف­های سنتی آفریقا………………………………………….. ۲۱
  • ۳ـ۲ دلایل انتخاب عنوان……………………………………………………………….. ۲۱
  • ۳ـ۳ روند اجرای عملی………………………………………………………………… ۲۱
  • تحلیل تصویر ۱ ……………………………………………………………………….. ۲۹
  • تحلیل تصویر ۲ ……………………………………………………………………….. ۳۰
  • تحلیل تصویر ۳ ……………………………………………………………………….. ۳۱
  • تحلیل تصویر ۴ ……………………………………………………………………….. ۳۲
  • تحلیل تصویر ۵ ……………………………………………………………………….. ۳۳
  • تحلیل تصویر ۶ ……………………………………………………………………….. ۳۴
  • تحلیل تصویر ۷ ……………………………………………………………………….. ۳۵
  • تحلیل تصویر ۸ ……………………………………………………………………….. ۳۶
  • تحلیل تصویر ۹ ……………………………………………………………………….. ۳۷
  • تحلیل تصویر ۱۰ ……………………………………………………………………… ۳۸
  • نتیجه گیری ……………………………………………………………………………. ۴۱
  • منابع …………………………………………………………………………………… ۴۲
مطلب بالا چکیده‌ای از تحقیق و پژوهش اصلی میباشد جهت تهیه نسخه کامل آن از باکس زیر اقدام به خرید و دانلود نمایید
لینک خرید پژوهش پایان نامه طراحی لباس بر اساس موتیف سنتی آفریقا:
تحویل فوری و خودکار فایل با لینک مستقیم بعد از پرداخت
تعداد صفحه: 44
قالب: فایل word

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *