پایان نامه شیعه در عصر صفوی

در تمام مدت حکومت صفویه این اندیشه حاکم بود که قدرت اصلی از آن امام معصوم و پس از آن فقیه است در عین حال چه به صورت همکاری با سلطان عادل یا غیر عادل و چه به آن صورت که سلطان نایب فقیه باشد بیشتر روحانیون شیعه با دولت همکاری می کردند و دارای قسمتهای مهمی مانند صدر، شیخ الاسلام قاضی و پیش نماز شدند. و برای دوام دولت تلاش می کردند و حتی توانستند در زمان برخی از پادشاهان ضعیف صفویه بر امور مسلط شوند.آنچه در این پژوهش مدنظراست نقش روحانیون شیعه در ساختار سیاسی دولت صفویه و معرفی برجسته ترین روحانیون در دولت صفویه می باشد که تحت مباحث: شکل گیری حکومت صفوی و ملی شدن مذهب تشیع در ایران، مهاجرت علمای جبل العامل به ایران،نظریات فقهای شیعه راجع به همکاری با دولت صفویه و در نهایت علمای برجسته ی صفوی به آنها پرداخته ایم. پایان نامه تاریخ شیعه در عصر صفوی در قالب فیل ورد به همراه منبع آماده برای ویرایش و پرینت میباشد.

محقق ثانی:

یکی از برجسته ترین علمای عصر صفوی که تاثیر به سزایی در تحولات سیاسی اجتماعی عصر صفویه بر جای گذاشت نورالدین علی بن حسین عبدالمالی کرکی مشهور به محقق ثانی می باشد.وی در حدود سال های ۸۷۰ق در روستای کرک نوح واقع در منطقه جبل عامل متولد شد. پدر وی از علمای بزرگ شیعه که از مشهورترین خاندان شیعه منطقه  جبل عامل می باشد محسوب می شد.وی تحصیلات خود را تا سطوح عالی در زادگاهش ادامه می دهد.   پس از آن به منظور کسب علم و بهره گیری از علمای بزرگ به مناطقی از خاورمیانه از جمله مصر، مکه ، دمشق ، بیت المقدس سفر می کند.وی در یکی از اجازاتش به سفرهای خود اشاره نموده واظهار داشته نزد علمای سنی و مشهور تلمذ نموده و علاوه بر آموزش کتب مهم اجازاتی در خصوص نقل حدیث کسب نموده است.بعد از تحصیل علوم در مناطقی که ذکر شد مجددا به زادگاه خود بازگشت البته بازگشت و سکونت وی در زادگاه خود مدت زمان اندکی بوده است کرکی در اواخر ۹۰۹ق به عراق عزیمت کرد و سپس در ۹۱۰به نجف رفت و در آنجا سکونت گزید.

شیعه
شیعه

علامه مجلسی : (مجلسی دوم):

در کتاب تاریخ وقایع الایام السنین تألیف امیر عبدالحسین فرزند امیر محمد باقر خاتون آبادی که معاصر علامه مجلسی بوده است چنین می‌نویسد:

“رئیس علی الاطلاق محققین و کسی که اطلاق این منقبت بر وی شایسته و بایسته است، عالم فاضل کامل،شیخ الاسلام و المسلمین مولانا محمد باقر  مجلسی فرزند صالح مولانا محمد تقی مجلسی ، در سال ۱۰۳۷  دیده به جهان گشود و تاریخ ولادتش غزل است. ”  در کتاب فوق الذکر، در مورد تاریخ وفات و طول عمر علامه مجلسی چنین آمده است: “در روز ۲۷ ماه رمضان سال ۱۱۱۱ به جوار رحمت خداوند تعالی شتافت در حالی که عمرش ۷۳ سال بود.”   علامه محمد باقر مجلس از علمای مشهود و نامدار دوره پایانی عهد صفوی است. او و پدرش محمد تقی در قریه مجلس اصفهان می‌زیستند از این رو به مجلسی ملقب شدند. علامه محمد باقر مجلسی ملقب به مجلس دوم خدماتی در فقه و حدیث و سیاست ارائه کرده است که دایره المعارف عظیم بحار الانوار و مشهورترین اثر حدیثی اوست نفوذ و  تاثیر او در سلاطین عصر صفوی معرف جایگاه بلند سیاسی اجتماعی او در عهد صفوی است.

علامه مجلسی در مدت هفتاد و سه سال عمر خود با چهار تن از پادشاهان صفوی معاصر بود که به ترتیب عبارت‌اند از:

  1. شاه صفی؛ جانشین شاه عباس اول ۱۰۵۲ – ۱۰۳۸ هـ ق.
  2. شاه عباس دوم ۱۰۷۷ – ۱۰۵۲ هـ ق
  3. شاه سلیمان صفوی ۱۱۰۶ – ۱۰۷۷ هـ ق.
  4. شاه سلطان حسین صفوی؛ آخرین پادشاه سلسله صفوی ۱۱۳۵ – ۱۱۰۶ هـ ق.

نتیجه گیری:

از نخستین اقدامات شاه اسماعیل یکم صفوی بعد از به قدرت رسیدن، در سال ۹۰۷ هجری اعلام مذهب  تشیع دوازده امامی به عنوان مذهب رسمی کشور ایران بود. وی در در شرایطی در مسجد جامع تبریز مذهب شیعه دوازده امامی را رسمی اعلام کرد که اکثر جمعیت آن سنی مذهب بودند که تعدادی از ایشان به خاطر علاقه به ائمه معصومین و عده ای از ترس تیغ تیز سپاه قزلباش حکومت دینی او را پذیرا شدند. در این زمان کمبود عالمان و منابع فقهی شیعه در ایران موجب شد شاهان صفوی با دعوت از علمای جبل عامل و در راس آنان محقق کرکی سعی در تبیین مذهب شیعه دوازده امامی که مبتنی بر احکام و اصول فقهی عالمانه باشد نمایند به گونه ای که بتوانند جوابگوی نیازهای دینی مدنی و قضایی مردم ایران باشند با آمدن علمای شیعه به ایران عصر صفوی به دوره احیای آثار علمی شیعه تبدیل شد . پس از چندین قرن دوری مردم ایران از تشیع یادر انزوا و تقیه بودن شیعیان با کوشش دولت صفوی و علمای شیعه این مذهب دوباره در ایران جان تازه گرفت و علمای روحانی با همکاری خود با دولت صفوی ضمن گسترش مذهب تشیع با طرح مسائلی مانند نیابت امام زمان (ع) سعی بر مشروعیت بخشیدن و تایید حکومت نمودند که این بزرگترین خدمت در جهت تحکیم پایه های حکومت صفویان بوده است البته شایان ذکر است که طرح تئوری خدمت به سلطان عادل در عصر غیبت امام زمان (عج) توسط اشخاصی مانند محقق کرکی سبب گردید که علمای روحانی بدون دغدغه خاطر به همکاری با شاهان صفوی بپرازند . هر چند که جدای از اکثریت روحانیون و عالمان بزرگ که تا پایان حکومت صفویان مدافع آنها بوده و تبعیت از شاهان را لازم دانسته آن را تبلیغ و ترویج می کردند.تعداد اندکی از روحانیون که در میان عالمان غیرحکومتی و مستقل از دولت قرار داشته اند . نیابت امام غایب توسط مجتهد و عدم مشروعیت حکومت شاهان صفوی و ضرورت حکومت مجتهدان یا دست کم نظارت آنها بر شاهان را مطرح کرده اند . اما در شرایط فکری و سیاسی اجتماعی زمانه هنوز در آن حد نبوده که ظرفیت پذیرش آن را داشته باشد و در نتیجه این گونه نظر گاهها چندان با استقبال روبرو نشده است . اما در یک نگاه کلی از دوره صفویان اهمیت دادن دولت به تشیع و توجه ویژه اش به علمای شیعی مذهب و حمایتش از علمای مذهبی باعث شد که به تدریج علما در امور اجتماعی و سیاسی مملکت وارد و  موثر واقع شوند . سلاطین صفوی با اعطای مناصب و مقامات اداری مانند صدر شیخ الاسلام، قاضی و امام جمعه و پیش نماز به علمای روحانی زمینه ورود آنان به مسائل سیاسی را برپا ساختند . و این تاثیر و نفوذ در دوره طهماسب یکم و شاه سلطان حسین به اوج خود رسید

فهرست مطالب پایان نامه شیعه در عصر صفوی:

  • -مقدمه                                                                                            ۱
  • فصل اول:کلیات                                                                                       ۲
  • ۲-۱- بیان مساله                                                                                      ۳
  • ۳-۱- پرسش تحقیق                                                                                 ۳
  • ۴-۱- فرضیه تحقیق                                                                                  ۳
  • ۵-۱- روش تحقیق                                                                                   ۳
  • ۶-۱- سازمان پژوهش                                                                               ۳
  • ۷-۱ –اهداف و ضرورت تحقیق                                                                    ۴
  • ۸-۱ پیشینه تحقیق                                                                                 ۴
  •  ۹-۱ –نقد و بررسی منابع تحقیق                                                                ۴
  •  ۱-۹-۱-قصص العلما                                                                               ۴
  • ۲-۹-۱سفرنامه تاورنیه                                                                             ۴
  • ۳-۹-۱ عالم آرای عباسی                                                                          ۵
  • ۴-۹-۱ خلاصه التواریخ                                                                            ۶
  • ۵-۹-۱ سفرنامه کمپفر                                                                             ۶
  • ۶-۹-۱ سفرنامه سانسون                                                                           ۷
  • عنوان                                                                                                          صفحه
  • فصل دوم: شکل گیری حکومت صفوی و رسمی شدن مذهب تشیع در ایران               ۸
  • ۱-۲ وضعیت تشیع در ایران تا قبل از دوره صفویه                                               ۹
  • ۲-۲ شکل گیری حکومت صفویه :                                                                ۱۴
  • ۳-۲ رسمی شدن مذهب تشیع در ایران                                                          ۱۹
  • فصل سوم: مهاجرت علمای جبل عامل به ایران                                                 ۲۱
  • ۱-۳ موقعیت جغرافیایی منطقه جبل عامل                                                      ۲۲
  • ۲-۳ جبل عامل مرکز نشر و گسترش اصول فقه شیعه                                        ۲۳
  • ۱-۳ علمای مهاجر از جبل عامل به ایران                                                        ۲۳
  • ۲-۳ علل مهاجرت علمای جبل عامل به ایران                                                  ۲۵
  • ۳-۳- نفوذ علمای جبل عامل بر شاهان صفوی                                                ۲۸
  • ۴-۳- پیامدهای سیاسی مهاجرت علمای شیعه جبل عامل به ایران                       ۳۲
  • فصل چهارم: نظریات فقهای شیعه راجع به همکاری با دولت صفویه                      ۳۶
  • ۱-۴-نظریات فقها در مورد همکاری با حکام صفوی                                         ۴۱
  • ۲-۴- ولایت فقیه در عصر صفویه                                                               ۴۳
  • ۳-۴- جایگاه و نقش علمای شیعه در ساختار سیاسی دولت صفویان                     ۴۷
  • ۶-۴- مناصب و مشاغل اداری علما در دولت صفویه                                        ۴۸
  • ۱-۶-۴- صدر                                                                                     ۴۹
  • ۱-۱-۶-۴- صدر عامه (صدرالممالک)                                                        ۵۱
  • ۲-۱-۶-۴- صدر خاصه                                                                         ۵۲
  • ۲-۶-۴- شیخ الاسلام                                                                           ۵۵
  • عنوان                                                                                                         صفحه
  • ۳-۶-۴- قاضی                                                                                       ۵۷
  • ۴-۶-۴- مجتهد                                                                                     ۵۸
  • ۵-۶-۴- خلیفه الخلفاء                                                                             ۵۹
  • ۶-۶-۴- پیش نماز                                                                                 ۶۱
  • فصل پنجم: علمای برجسته عصر صفوی                                                        ۶۲
  • ۱-۵-محقق ثانی                                                                                    ۶۹
  • ۲-۵-مقدس اردبیلی                                                                               ۷۲
  • ۱-۲-۵-مبانی فقهی مقدس اردبیلی                                                            ۷۳
  • ۳-۵-شهید ثانی                                                                                    ۷۴
  • ۱-۳-۵-شهادت شهید ثانی                                                                      ۷۸
  • ۴-۵-شیخ بهایی                                                                                    ۷۹
  • ۵-۵-میرداماد                                                                                      ۸۵
  • ۶-۵-جواب استفتاء                                                                                ۸۹
  • ۷-۵-میرفندرسکی                                                                                ۹۱
  • ۸-۵-فیض کاشانی                                                                                ۹۴
  • ۹-۵-محمدتقی مجلسی                                                                       ۱۰۰
  • ۱۰-۵-محقق سبزواری                                                                         ۱۰۴
  • ۱۱-۵- محقق خوانساری                                                                       ۱۰۶
  • عنوان                                                                                                   صفحه
  • ۱۲-۵- علامه مجلسی : (مجلسی دوم)                                                 ۱۱۱
  • نتیجه گیری                                                                                 ۱۱۷
  • منابع و مآخذ                                                                                ۱۱۸
مطلب بالا چکیده‌ای از تحقیق و پژوهش اصلی میباشد جهت تهیه نسخه کامل آن از باکس زیر اقدام به خرید و دانلود نمایید
لینک خرید پژوهش پایان نامه شیعه در عصر صفوی:
تحویل فوری و خودکار فایل با لینک مستقیم بعد از پرداخت
تعداد صفحه: 155
قالب: فایل word

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *