پایان نامه جایگاه موسیقی در نمایش

پرداختن به این موضوع که منظور ما از موسیقی نمایش دقیقاً چیست و چه چیزی در نمایش به نام موسیقی شناخته می‌شود موضوع مهم و قابل‌بحثی است. هدف از این پژوهش تبیین جایگاه موزیک در نمایش به عنوان هنری است که علاوه بر داشتن مفهوم و تاثیر مستقل، می‌تواند از چند جهت با سایر رشته‌ها و هنرها هم در ارتباط باشد و در انتقال مفاهیم خاص مؤثر واقع شود. به این منظور ابتدا به بررسی روند استفاده از موسیقی از ابتدای تاریخ مدون هنری پرداخته می شود و در قسمت دوم  جایگاه آن در ایران پیش و پس از اسلام آورده می‌شود و درنهایت با توجه به سیر تاریخی موسیقی در نمایش ، جایگاه موسیقی در جامعه‌ی امروزی بررسی و درعین‌حال روند ساخت موسیقی نمایش و چالش‌ها و معضلات این حوزه توضیح و تفسیر داده می‌شود.با بررسی عوامل بالا به می توانیم موسیقی را قسمتی جدا نشدنی از نمایش بدانیم که در طول تاریخ در کنار نمایش قرار داشته و نقش فراخوان، جریان ساز و هشداردهنده و پایان دهنده را داشته است. استفاده از آن در نمایش می تواند در انتقال مفاهیم خاص موثر واقع شود و تاثیر بیشتری بر مخاطب داشته باشد. پایان نامه جایگاه موسیقی در نمایش در قالب فایل ورد آماده برای ویرایش و پرینت میباشد.

مقدمه:

به‌طور طبیعی هر نمایشنامه‌ای دارای لحظات شاد و غمگین است که می‌تواند در نحوه اجرای آن نمایشنامه مؤثر واقع شود. موسیقی در نمایش همواره بازگوکننده احساسات و عواطف و هیجانات نهان است و اگر به‌درستی استفاده شود می‌تواند تمامی احساسات تماشاگر را در جهت خواست نمایش سوق دهد.استفاده از موسیقی در نمایش نیاز به شناخت همه‌جانبه‌ای از شکل بیانی خاص آن دارد و این شکل سوا لات بی‌شماری را در ذهن برمی‌انگیزد. به یاری این شناخت می‌توان تمهیدی اندیشید که موسیقی نمایش در سرزمین ما با توجه به ویژگی‌های فرهنگی، دینی و هنری شکل خاص خود را بیابد. بدیهی ست که دستیابی به این امر مهم بدون در نظر گرفتن سیر تاریخی موسیقی در نمایش و ویژگی‌ها و چگونگی کاربرد آن، ممکن نیست. پس ابتدا به بررسی سیر تاریخی موسیقی در نمایش پرداختم که خود ملزم مطالعه و شناخت سیر تاریخی و روند تکاملی نمایش بود و سپس به بررسی موسیقی نمایش امروز ایران به‌عنوان ابزاری با ویژگی‌های خاص خودپرداختم.هدف از این پژوهش درواقع بررسی موسیقی نمایش است، یعنی موسیقی که در خدمت نمایشنامه است و با نمایش موزیکال و اپرا تفاوت دارد. در اپرا که یکی از اشکال موسیقی برنامه‌ای است و بی‌شک یکی از اشکال نمایشی محسوب می‌شود، موسیقی اساس کار قرار دارد و متن اپرا به‌صورت زمینه‌ای برای موسیقی درمی‌آید. اما در موسیقی نمایش، موسیقی به‌عنوان عنصری تکمیل‌کننده برای نمایش به کار می‌رود و حضوری مستقل ندارد. اصطلاح موسیقی-نمایش توسط واگنر مطرح‌شده و ازنظر او برتر از اپراست و آثاری را در برمی‌گیرد که جنبه نمایشی آن‌ها بالاتر از جنبه موسیقی شان است.

موسیقی
موسیقی

در بررسی موسیقی نمایش که از ابتدا از یونان باستان شروع می‌شود، در بسیاری موارد دو عنصر موسیقی و نمایش درهم‌تنیده شده و جداسازی این دو موضوع (تئاتر موزیکال و موسیقی تئاتر) از یکدیگر ممکن نبود. و در همه منابعی که مطالعه کردم در بررسی موسیقی تئاتر از مواردی یادشده بود که گاه موسیقی بر متن چیره و گاه بلعکس بود. اما دغدغه من از ابتدای شروع تحقیقاتم موسیقی نمایش بود و سعی کردم با حساسیت بیشتری این دو موضوع را از هم تفکیک کنم. تمرکزم را بیشتر بر روی آشنا کردن اهل موسیقی با شیوه‌های تئاتر (چه ایران و چه غرب) گذاشتم. زیرا کمبود اطلاع این دو قشر از نحوه کار هم باعث عدم موقعیت بسیاری از کارگردان‌ها و آهنگساران در همکاری باهم بوده است و موجب عدم درک متقابل آهنگساز و نوازنده از کار یکدیگر شده که درنهایت موجب نزول کیفیت اثر هنری تولیدشده می‌شود.
هدف نهایی این تحقیق درک و تعیین قابلیت ها و شیوه‌های مختلف ساخت موسیقی در تئاتر است و حاصل آن شاید بتواند به برقراری ارتباطی صحیح بین کارگردان و آهنگساز یاری کند و گامی باشد در جهت بالا بردن سطح دانش صوتی-بصری مخاطبان و درنهایت سطح فرهنگ جامعه.

موسیقی در نمایش یونان باستان:

موسیقی نمایش سابقه‌ای طولانی و به‌اندازه تاریخ هنر دارد. موسیقی یکی از اجزای اصلی در نمایش یونان باستان به شمار می‌رفت. موسیقی همراه قسمت‌های تحریری می‌آمد و بخشی تفکیک‌ناپذیر از سرودهای همسرایان بود. موسیقی به‌ندرت جدا از شعر نواخته می‌شد و تک‌نوازی ها تنها به‌عنوان تأثیرات صوتی (افکت‌های مخصوص) به کار می‌رفتند. در آغاز، موسیقی احتمالا همراه اشعار و کلمات نواخته می‌شد تا فهم اشعار را آسان کند. در زمان اوریپید موسیقی باشکوه‌تر و هیجان‌انگیزتر گردید و برای تشدید وزن اشعار به کار رفت.موسیقی همراه نمایش به‌وسیله فلوتی که صدای شبیه اُبوا یا کلارینت امروزی داشت،به نام «آئولوس» نواخته می‌شد. سازهای دیگر از قبیل چنگ، شیپور و سازهای مختلف کوبه‌ای گاهی به‌عنوان افکت مخصوص نواخته می‌شدند. نوازنده فلوت در جلوی بقیه می‌ایستاد، اما تغییرات بعدی برای ما معلوم نیست. برخی از مورخان پذیرفته‌اند که نوازنده فلوت کفش‌های چوبی می‌پوشید تا ضرباهنگ موسیقی را با پا حفظ نماید. گاه بازیگر اول با چنگی در دست، تحریر و آواز خود را همراهی می‌کرد امروز ما نمی‌دانیم موسیقی نمایش ما را چه کسی می‌ساخت. شاید روزگاری نویسنده نمایشنامه این وظیفه را هم بر عهده داشته است، اما معمول، و به‌احتمال‌زیاد نوازنده فلوت این وظیفه را انجام می‌داد.

موسیقی در نمایش روم باستان:

رومی‌ها اشکال زیادی از هنر یونان را جذب کردند، اما نمی‌توان آن‌ها را صرفاً ادامه‌دهنده راه یونانی ها به شمار آورد. موسیقی نزد رومی ها مقام والایی نداشت، اما بااین‌حال موسیقی در نمایشنامه‌های لاتین بیش از نمایشنامه‌های یونانی مورداستفاده قرار می‌گرفت. حدود ۳/۲ گفتارهای نمایشنامه‌های «پلوتوس» با موسیقی همراه می‌شد و در نمایشنامه‌های دیگران تنها اندکی کمتر از این مقدار موسیقی به کار می‌رفت.
هم چون موسیقی یونانی، از مدهای موسیقی رومی هم اطلاع کمی در دست داریم. موسیقی در نمایشنامه‌های رومی توسط نوازنده فلوت در هر گروه ساخته می‌شد و او در طول اجرا به‌تنهایی نوای زمینه را می‌نواخت. یک منبع مربوط به سده اول پیش از میلاد ذکر می‌کند که موسیقی آن‌قدر قراردادی شده بود که هر تماشاگری با شنیدن نوای موزیک می‌فهمید چه شخصیتی به صحنه خواهد آمد؛ بنابراین احتمال دارد که موسیقی در تئاتر رومن به موسیقی‌هایی معمولی در فیلم‌های سینمایی‌ دوران ما شباهت بیشتری داشته باشد. اعتبار سازندگان موسیقی در روم باستان را ازآنجا می‌توان دریافت که در بایگانی ها نام آن‌ها بلافاصله پس از بازیگر نقش اول آورده شده است.

موسیقی در نمایش قرون ‌وسطی اروپا:

در غالب نمایش‌های قرون‌وسطایی از موسیقی استفاده می‌شد. موسیقی گاه تا آورده شدن بازیگران نیز نواخته می‌شد. در طول نمایش یک گروه همسرا از فرشتگان (شامل پسران همسرای کلیسا که معمولاً در مقابل عمارت بهشت دیده می‌شدند) سرودهای مذهبی می‌خواندند. فرشتگان برای اعلام پیام‌های خدا با شیپور موزیک شاد می‌نواختند و در فواصل تغییر صحنه نیز ساز می‌زدند یا آواز دسته‌جمعی می‌خواندند. در غالب نمایش ها تعدادی آوازهای مذهبی و محبوب مردم توسط گروه همسرایان خوانده می‌شد. نام و محتوای آواز ها به‌ندرت در متن نمایشنامه ذکرشده است، اما می‌دانیم که آواز توسط بازیگران منفرد و پسران همسرای کلیسا و نواختن ساز توسط نوازندگان حرفه‌ای اجرا می‌شده است.

موسیقی در نمایش ایران باستان:

در طی قرون متوالی مدارک بی‌شماری از تاریخ ایران از بین رفته است ، به همین دلیل چگونگی نمایش و به‌تبع موسیقی نمایش پیش از اسلام را نمی‌توان دقیقا تعیین کرد. یکی از اشکال ثابت و پایدار حضور موسیقی در جامعه ایران، تلفیق آن با اشکال مختلف نمایشی بوده است. سابقه ی هنر تئاتر به اولین اجتماعات بشری می رسد. بشر نیروی جادویی نمایش را به کار گرفت تا عطش خود را در جستجوی حقیقت فرونشاند. گرایش انسان به دین و مکتب پدید آوردنده ی اولین نمایش ها و موسیقی بود. تصور می‌رود که واقعه‌های دیگری نیز که موردتوجه مردم ایران بوده‌اند در ایران پیش از اسلام به همین ترتیب بازی می‌شده است که درکتاب نمایش در ایران بهرام بیضایی به آن ها اشاره شده است و ازجمله آن‌ها می‌توان به داستان «کین ایرج» اشاره کرد که مطربان هم بر آن آهنگی ساخته بودند و نظامی گنجوی در بیت: «چو کردی کین ایرج را سرآغاز/ جهان را کین ایرج نوش دی باز» به آن اشاره می‌کند.دیگری راجع به سرودهای اوستاست و مراسمی که طی آن این سرود ها خوانده می شده وقطعی است که این مراسم توسط مغ ها انجام می شده و خصوصا آواز های متقابل ایشان که در دو دسته خواننده ی آیه های مقدس را سوال و جواب می کردند، دارای ترتیب نمایشی بوده است به نوعی همراهی آواز و نمایش بوده است؛ که جنبه آوازی آن بیشتر بوده کنده‌کاری‌های یافت شده بر روی ظروف حاکی از نوعی موسیقی داستان وار به‌خصوص در زمان ساسانیان، یا رقص‌هایی که طی آن‌ها داستان‌های کوچکی نمود می‌شده است.

فهرست مطالب پایان نامه جایگاه موسیقی در نمایش:

  • مقدمه ۹
  • فصل اول ۱۱
  • پیشینه و خاستگاه موسیقی نمایش ۱۱
  • ۱-۱ موسیقی در نمایش یونان باستان ۱۲
  • ۱-۱-۱ نقش همسرایان در نمایش یونان ۱۴
  • ۲-۱ موسیقی در نمایش روم باستان ۱۶
  • ۳-۱ موسیقی در نمایش هند ۱۷
  • ۴-۱ موسیقی در نمایش قرون ‌وسطی اروپا ۱۸
  • ۵-۱ موسیقی نمایش در دوران رنسانس اروپا: ۱۹
  • فصل دوم ۲۰
  • موسیقی نمایش در ایران ۲۰
  • موسیقی نمایش در ایران ۲۱
  • ۱-۲ موسیقی در نمایش ایران باستان ۲۱
  • ۲-۲ موسیقی در نمایش ایران پس از اسلام ۲۳
  • ۳-۲ شرحی بر موسیقی تعزیه یا شبیه خوانی ۲۶
  • ۴-۲ شرحی بر موسیقی نمایش‌های تخت حوضی و سیاه بازی ۲۸
  • فصل سوم ۳۰
  • بررسی کارکرد و جایگاه موسیقی در نمایش ۳۰
  • ۱-۳ بررسی کارکرد و جایگاه موسیقی در نمایش ۳۱
  • ۲-۳ کارکرد موسیقی در نمایش ۳۳
  • ۱-۲-۳ دیدگاه اول: نمایش به شیوهٔ استانیسلاوسکی ۳۳
  • ۲-۲-۳ دیدگاه دوم: برشت و تئاتر روایی (اپیک) ۳۶
  • ۳-۲-۳ مقایسه چگونگی استفاده از موسیقی در نمایش به روش استانیسلاوسکی و برشت ۳۸
  • ۳-۳ روند آهنگسازی در نمایش ۴۱
  • ۵-۳ چالش‌ها و معضلات ۴۳
  • نتیجه‌گیری ۴۶
  • فهرست منابع ۴۸
مطلب بالا چکیده‌ای از تحقیق و پژوهش اصلی میباشد جهت تهیه نسخه کامل آن از باکس زیر اقدام به خرید و دانلود نمایید
لینک خرید پژوهش پایان نامه جایگاه موسیقی در نمایش:
تحویل فوری و خودکار فایل با لینک مستقیم بعد از پرداخت
تعداد صفحه: 47
قالب: فایل word

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *