تحقیق گلیم رشته هنر و قالیبافی

گلیم نوعى فرشینه است با بافتى ساده که با پشم و پنبه و در مواردى با پشم و موى بز بافته مى‌شود. نخ‌هاى تاروپود یک در میان از زیر و روى یکدیگر مى‌گذرند. مانند بافت سادهٔ یک سبد. گلیم به‌عنوان یک صنعت دستى زنانه در مناطق عشایرى و روستایى ایران رواج دارد.

وسیلهٔ بافت گلیم مانند قالى براساس دارهاى افقى یا عمودى است. این فرشینه به‌دلیل ارزان بودن مصرف عمومى دارد. گلیم ایرانى برحسب مناطق گوناگونى که آن را مى‌بافند، داراى شیوه‌هاى بافت و نقوش متنوع است.تحقیق گلیم رشته هنر و قالیبافی در قالب فایل ورد به همراه فهرست و منبع آماده برای ویرایش و پرینت میباشد.

مواد اولیهٔ گلیم

یکى از ویژگى‌هاى گلیم، وفور مواد خام آن است و به همین دلیل در میان اقوام مختلف تولید مى‌شود. مواد اولیهٔ گلیم پشم گوسفند، پشم شتر، موى بز و اسب و پنبه مى‌باشد. از نزدیک به ده هزار سال پیش که انسان به دام‌پرورى و اصلاح نژاد دام پرداخت، به‌تدریج پشم گوسفند به الیاف بلند و نرمى که قابل ریسیدن بود، تبدیل شد. خصوصیات پشم با مو، پنبه و ابریشم بسیار متفاوت است.

گره‌هایى بر سطح الیاف پشم وجود دارد که هنگام ریسیدن به آن خاصیت درهم پیچیده شدن مى‌دهد و پارچه‌هاى پشمى به‌دلیل درصد بالاى چربی، عایقى ممتاز است و خاصیت فرم‌پذیرى عالى دارد.

 

بافندگى

دارهاى گلیم‌بافى بسیار ساده است. اما سادگى آنها ارتباط چندانى با نوع بافتى که به‌وسیله آنها تولید مى‌شود ندارد. بافت‌هاى پیچیده نیز با دارهاى ساده انجام مى‌شود.

بافندگى گلیم بنا بر سنت ، به عهدهٔ زنان است. مردان اغلب در برپا کردن دارها و چله‌کشى با زنان همراهى مى‌کنند. اخیراً مردان بسیار جوان نیز در بافتن گلیم براى فروش مشارکت دارند. در گلیم‌بافى بیشتر از دارهاى خوابیده استفاده مى‌شود. هر قبیله و منطقه از ابزارآلات مختلفى استفاده مى‌کند. ابزار بافندگى را بافنده یا در خانه خود مى‌سازد یا از بازارهاى محلى تهیه مى‌کند. شانه‌ها براى کوبیدن پودها و ترتیب فاصلهٔ تارها بکار مى‌رود و تماماً از چوب و یا از دندانه‌هاى بلند فلزى ساخته مى‌شود.

گلیم
گلیم rug

گلیم ایران

پس از قرن هیجدهم و ۱۹، کلکسیونرهاى اروپایی فرش به‌جاى استفاده از ترکیه، کلمهٔ پرشیا را براى شرق  بکار بردند. این سرزمین که بنام ایران قرار گرفته شد با فرش‌هاى گران‌قیمت و تجملى که براى قصرهاى ایران بافته شده بود، رفته رفته توجه ثروتمندان اروپایى را جلب کرد. و به عنوان اشیایى مُد روز و شرقى جزء لاینفک خانه‌هاى بزرگ آنها شده و به‌تدریج با افزایش حجم تقاضا، شبکه‌اى از دلالان و فروشندگان فرش ایران و بازارهاى دنیا پدید آمده اما گلیم‌هاى ایرانى به‌خاطر سادگى در مواد، بافت و طرح چندان مورد توجه اروپائیان و امریکائیان قرار نمى‌گرفت.

نگهدارى گلیم

دوام  گلیم بسته به مواد و متریال بکار رفته در آن، استحکام بافت های گلیم و عمر آن میباشد. اگر قسمتى از گلیم بیشتر در معرض رفت و آمد و سایش است یا نور بیشترى به آن بخش مى‌تابد. باید هرزگاهی چرخانده شود و تغییر جهت داده شود. گلیم‌ها اگر در مکان های مرطوب باشند، دچار پوسیدگى خواهند شد. گلیم‌ها و فرش‌ها اگر روى زمین صیقلى و یا موکت قرار گیرند، خیلی لیز مى‌خورند.

براى حل این مشکل مى‌توانید از لایه و زیراندازهایى مابین گلیم و زمین استفاده کنید. این زیراندازها میزان فرسودگى را نیز کاهش مى‌دهند.

فهرست مطالب تحقیق گلیم رشته هنر و قالیبافی

  • مقدمه………………………………………………………………………………… ۳
  • مواد اولیهٔ گلیم……………………………………………………………………. ۳
  • بافندگى………………………………………………………………………………. ۶
  • گلیم ایران……………………………………………………………………………. ۸
  • بافندگان محلى…………………………………………………………………….. ۲۶
  • گلیم‌هاى جدید……………………………………………………………………… ۲۸
  • رنگ‌ها…………………………………………………………………………….. ۳۰
  • نقش اعتقادات، باورها و فرهنگ بومى در نگاره‌هاى گلیم……………………… ۳۱
  • انواع گلیم…………………………………………………………………………. ۳۳
  • نگهدارى گلیم……………………………………………………………………… ۳۵
  • منابع و مآخذ………………………………………………………………………. ۳۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *