تحقیق بررسی شخصیت آلن دیوید سوکال

آلن دیوید سوکال متولد ۱۹۵۵ و فیزیکدان دانشگاه نیویورک از نظر سیاسى چپ گرا است و تنها ادعاى او براى این وابستگى آن است که در گذشته مدتى در دوران حکومت ساندینیستا در دانشگاه ملى نیکاراگوئه ریاضى تدریس کرده است. از جمله استقبال کنندگان ماجراى سوکال نوآم چامسکى بود که گفت چپ و علوم اجتماعى بهتر است بنیان فکرى خود را بر استدلال عقلى بگذارند. حاصل یادداشت هاى سوکال در این رابطه نخست به صورت کتابى به نام «شیادى هاى روشنفکرى» در فرانسه و سال بعد تحت عنوان «یاوه هاى مد روز» به چاپ رسید. سوکال در فیزیک در حوزه هاى مکانیک آمارى، نظریه میدان کوآنتوم، فیزیک ریاضى و فیزیک محاسباتى کار مى کند.تحقیق بررسی شخصیت آلن دیوید سوکال در قالب فایل ورد آماده ی ویرایش و پیرینت می باشد.

مقدمه ی تحقیق بررسی شخصیت آلن دیوید سوکال:

اگرچه آغاز کردن با نقل قول هاى ناخوشایند پسندیده و متعارف نیست، براى پى بردن به عمق فاجعه از شما خواننده صبور خواهش مى کنم دندان بر جگر نهاده و پاراگراف زیر را مانند دارویى تلخ یک جرعه تا به آخر بخوانید:«وقتى عمق زمان جاى عمق هاى فضاى محسوس را مى گیرد، وقتى جابه جا شدن سطح میانى جایگزین تعیین حدود سطح ها مى شود؛ وقتى شفافیت نمودها را دوباره برپا مى دارد؛ آن گاه رفته رفته از خود مى پرسیم آیا آنچه به اصرار فضا مى نامیم و در عمل نور، یعنى نوعى نور فروآگاهى شبه نورشناختى نیست که آفتاب، تنها، یک صورت یا یک بازتاب آن است. این نور در مدتى روى مى دهد که با زمان نوردهى آنى و نه با گذشت زمان تاریخى یا گاه شناختى سنجیده مى شود.

آلن دیوید سوکال
آلن دیوید سوکال

ماجراى سوکال

از ماجراى سوکال (SOKAL AFFAIR) اکنون دیگر ده سال مى گذرد و اندکى کهنه شده اما ارزش دوباره شنیدن را دارد. داستان از این قرار است که در سال ۱۹۹۴ با انتشار کتاب «خرافات پیش رفته: چپ دانشگاهى و مشاجره هاى آن با علم» به قلم پل گراس زیست شناس و نورمن لویت ریاضیدان در نقد چندفرهنگى، ساختارگرایى اجتماعى و پست مدرنیسم، آلن سوکال فیزیکدان به موضوع علاقه مند شده و پس از مطالعات کتابخانه اى وسیع پرونده پروپیمانى از سوءاستفاده هاى روشنفکران فرانسوى و دنباله رو انگلیسى زبانشان از مفاهیم علمى تهیه مى کند. سپس تصمیم مى گیرد در واکنش به این پدیده دست به آزمایشى غیرعادى بزند. وى بعدها در مقاله دیگرى مى نویسد: «مدت ها است که از افت معیارها در انسجام فکرى علوم انسانى در برخى از حوزه هاى دانشگاهى در آمریکا ناراحتم.

گردآورى مقالاتى در پاسخ به ادعاهاى گراس و لویت

در سال ۱۹۹۶ سوکال با سرهم بندى لاطائلاتى از حرف هاى فوق مفت پست مدرن و ارجاعات متعدد به چهره هاى محبوب و مشهور این جریان مقاله اى ساخت تحت عنوان «گذار از مرزها: به سوى هرمنوتیک دگرگشتارى گرانش کوانتومى» و آن را براى نشریه «متن اجتماعى» که در زمینه مطالعات فرهنگى حرمت فراوان دارد ارسال کرد. این مقاله جعلى ۳۵ صفحه اى ۱۱۱ پى نوشت و ۲۱۶ منبع به همراه داشت. از بخت بد این مقاله درست زمانى به دست ویراستاران نشریه رسید که آنها مشغول گردآورى مقالاتى در پاسخ به ادعاهاى گراس و لویت در قالب ویژه نامه بهار و تابستان با عنوان «جنگ علم» بودند. آنها نیز از خدا خواسته آن را هدیه اى بهنگام پنداشتند و مقاله فیزیکدانى که از ایده هاى آنها دفاع و از هژمونى پساروشنگرى انتقاد مى کرد را بدون داورى چاپ کردند. سوکال آنقدر آنها را دست کم گرفته بود که در ابتداى مقاله اش وجود دنیاى خارجى را انکار مى کند و در جمله اى شیطنت آمیز آن را سازه اى اجتماعى و زبانى مى نامد.

جایزه ایگنوبل ادبیات سوکال

جایزه ایگنوبل ادبیات سال ۱۹۹۶ (چیزى شبیه جایزه تمشک طلایى در سینما) به خاطر همین افتضاح شرم آور مستقیما به ویراستاران «متن اجتماعى» تعلق گرفت. بلافاصله پس از چاپ مقاله آلن سوکال در مقاله دیگرى به نام «آزمایش هاى تجربى یک فیزیکدان بر روى مطالعات فرهنگى» این راز را فاش ساخت و چون گردانندگان «متن اجتماعى» از چاپ آن خوددارى کردند در نشریه دیگرى به نام «لینگوآ فرانکا» انتشار یافت. برخلاف سوکال که گمان مى کرد ابعاد این ماجرا هرگز از محیط هاى آکادمیک فراتر نخواهد رفت، خبر این رسوایى در صفحه اول نیویورک تایمز، هرالد تریبون اینترنشنال، آبزرور، لوموند و چند روزنامه مهم دیگر در اروپا و آمریکا به چاپ رسید.

سوکال ژورنال «متن اجتماعى» را به نداشتن انضباط و انسجام فکرى متهم کرد

سوکال ژورنال «متن اجتماعى» را به نداشتن انضباط و انسجام فکرى متهم کرد که با خیال راحت مقاله اى درباره فیزیک کوانتوم را چاپ مى کند بدون آنکه به خود زحمت دهد تا درباره آن با شخصى که در این زمینه صلاحیت دارد مشورت کند. بعضى از گاف هاى سوکال در این مقاله در حدى است که حتى یک دانشجوى فیزیک نیز آنها را تشخیص مى دهد ویراستاران «متن اجتماعى» در مقام دفاع عنوان کردند که گمان مى کردند این مقاله «تلاش جدى و صادقانه دانشمندى حرفه اى در جست وجوى نوعى تایید گرفتن از فلسفه پست مدرن براى پیشرفت ها و تحولات رشته خویش است» و «گفتن اینکه مقاله در واقع تقلیدى و جعلى است و براى دست انداختن نوشته شده،  در علاقه ما به خود این ریشه به عنوان سندى حاکى از وجود بیمارى،  اساسا تغییرى نمى دهد.» آنها سوکال را به رفتار غیراخلاقى متهم کرده و عنوان مى کنند که تنها دلیل چاپ این مقاله به این شکل (یعنى با آن همه پى نوشت و ارجاعات) آن است که سوکال به رغم درخواست آنها مقاومت کرد و نپذیرفت در آن تغییراتى بدهد و دیگر اینکه آنها مى خواستند مقاله به ویژه نامه اى که اتفاقا در همان زمان و در همان مورد تهیه مى شد برسد.

سوکال و بریکمون مى نویسند:

«اعتراف مى کنیم براى آدمى ناگوار است که ببیند اندام نرینه او با رادیکال منهاى یک برابر گرفته شده است. انسان یاد وودى آلن مى افتد که در فیلم«خواب رفته »درباره برنامه ریزى کردن دوباره مغز خود به اعتراض مى گوید:«کارى به مغز من نداشته باشید؛ مغز من دومین اندام محبوب من است!»حسادت به فیزیک یا به عبارتى دیگر عقده ریاضیات در تمامى آثار لکان به وضوح مشهود است. به قول نویسندگان کتاب اگر این ریاضیات واقعى است که باید مشخص شود روانکاوى با چه چسب ناچسبى به ریاضیات ارتباط مى یابد و چگونه مفاهیمى مبهم چون ژویى سانس کمى مى شود و اگر استعاره است استعاره را براى آن به کار مى برند که معناى مفهومى ناآشنا را با ربط دادن آن به مفهومى آشنا روشن کنند و نه برعکس.

مطلب بالا چکیده‌ای از تحقیق و پژوهش اصلی میباشد جهت تهیه نسخه کامل آن از باکس زیر اقدام به خرید و دانلود نمایید
لینک خرید پژوهش تحقیق بررسی شخصیت آلن دیوید سوکال:
تحویل فوری و خودکار فایل با لینک مستقیم بعد از پرداخت
20,000RIAL – اضافه‌کردن به سبدخرید
تعداد صفحه: 17
قالب: فایل word

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *