تحقیق بررسی خانه های امروزی

در خانه هایی که بعدها نیز ساخته شده اند ، ساکنین آن احساس ناراحتی نمی کردند . اندرون خانه یا جایی که زن و بچه زندگی می کردند می بایست تنوع زیادی داشته باشد تا خستگی احساس نشود . حتی در زمان قاجاریه که دوره انحطاط معماری ایران است خانه های خیلی خوبی ساخته شده اند . البته در حال حاضر عیبهایی را بر آنها وارد می آوردند و بطور مثال مطرح می کنند که محل مستراح دور بوده و یا آشپزخانه در زمستان مسأله ایجاد می کرده است ، این سنتی بوده که مستراح را بیرون از نشیمن می ساختند و یا آشپزخانه جایی بوده که زن بتواند به راحتی در آن کار کند و کسی او را نبیند .اما در خانه هایی که امروزه ساخته می شوند و در اغلب آپارتمانها مهمان از وسط اطاق می گذرد . خانم خانه برای رفتن به آشپزخانه باید از وسط مهمانها گذر کند ، مستراح جایی است که بسیاری از مسایل ایجاد می کند و خیلی از مسایل دیگر . در طراحی هایی که در حال حاضر انجام می دهیم باید اصول گذشته را در نظر بگیریم ، مثل اقتصادی بودن ، پنام ، تعداد نفرات ، و با مصالح دم دست چیزی را ساخت که زیاد فانتزی نباشد .تحقیق بررسی خانه های امروزی در قالب فایل ورد آماده ی ویرایش و پیرینت می باشد.

مقدمه ی تحقیق بررسی خانه های امروزی:

تابش بند یا تووش بند یا آفتاب شکن تیغه هایی به عرض شش الی ۱۵ سانتی متر است که گاهی ارتفاعی تا حدود ۵ متر دارد و با کمک گچ و نی آنها را می ساختند.ارسی (یعنی گشاده و باز) را نیز می توان برای جلوگیری از گرما از قطعات ریز می ساختند این عنصر بعدها شکل دیگری به خود گرفته و در بالای آن یا یک عنصر نیم دایره و یا چهار گوش قرار گرفته است .سه دریها نیز طوری ساخته می شدند که آفتاب به طور مستقیم نتواند به داخل آنها نفوذ کند . متاسفانه همانطور که گفته شد در دوره قاجاریه عناصر مختلف داخل معماری ما می شود . سه دریها به دو دری تبدیل شده ، و آنرا نیز طوری ساخته اند که آفتاب دقیقاً وارد اتاق شود .نورگیری از سقف ، یکی دیگر از کارها برای جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب به بعضی از فضاها است . معماران قدیمی معتقد بودند که در بیرون خانه به اندازه کافی (و در بعضی  مواقع بیش از حد) آفتاب وجود دارد و نیازی به داشتن آن در اتاقهای خانه به همان صورت احساس نمی کردند . در قدیمی ترین خانه ها چه خانه های بزرگ اشرافی و چه خانه های کوچک روستایی و شهری ، بخشی از نور از  سقف  گرفته می شد .

خانه های امروزی
خانه های امروزی

سر در :

اغلب خانه ها بخصوص خانه های مجلل دارای سر در یا درگاه بوده اند . معمولاً دیوارهای بیرونی کاه گلی بوده و فقط سر در مجلل ساخته می شده است . نسبت عرض به تو رفتگی سر در معمولاً یک به دو بوده است . سکوهای کناری پا خوره نام داشتند و برای کسانی که با صاحب خانه کار داشته ولی لازم نوبده وارد خانه شوند، و همینطور پاتوقی برای صاحبخانه یا پسر صاحب خانه نیز بوده است . تو رفتگی ، کنه و پوشش آن را نیز کنه (نیم گنبد) می نامیدند . کنه پوش را معمولاً با کاربندی می پوشاندند. در پایین کاربندی که لنگه های بزرگ گچی تکیه می کند از لب بند (تویزه های کوچک) استفاده می کرده اند . در اصلی در سر و در جاهایی نیز دروازه گفته می شده است . در بین هشتی و اندرون خانه را میان در و در تمام تمام تخته اتاقها را در و نوع مشبک آن را در و پنجره می گفتند .اجزای درسر متشکل از چهارچوب و قابهای روی آن بوده است (قاب ایرانی معمولاً متشکل از دو قاب مربع در بالا و پایین و یک قاب مستطیل در وسط بوده است).

باغچه :

طرح باغچه ها و حوض ها نیز تنوع بسیار جالبی دارد . در باغچه انواع مرکبات ، مثل نارنج ، لیموترش ، نارنگی و بکرایی می کاشتند، در جاهای خشک انار که در فصول مختلف سال بسیار زیبا است ، کاشته می شده است . گیاه خرزره جهت جلوگیری از تجمع پشه بکار می رفته است . انواع گلها مثل گل یاس ، ذنبق سفید ، نیلوفر ، درخت پیچ و بسیاری چیزهای دیگر نیز مورد استفاده بوده است . حوضهای داخل حیاط نیز متنوع هستند . این حوضها در شکلهای شش ضلعی ایرانی ، دوازده ضلعی ، مستطیل با تناسب طلایی بوده اند و در بعضی شهرها مثل شیراز حوضها را گرد می ساختند .

سه دری :

اتاق سه دری اتاق خواب خانه بوده است . برای طراحی آن از نصف تناسب طلایی (مستطیل داخل شش ضلعی) کمک می گرفته اند ، (مثل ۴× ۴۰/۳ متر یا ۲× ۷/۱متر) . طبیعی است که با این عمق ، نور را خوب جذب می کرده است . نکته جالب توجه برای سه دریها و دیگر اتاقها این بوده است که هیچوقت از فضای آزاد وارد آنها نمی شدند (در خانه های مناطق معتدل و یا در حجره های مدارس و کاروانسراها مستقیماً وارد فضا می شدند ) و در کنار هر کدام راهرویی در نظر گرفته می شده است .ارتفاع اتاق پایینی که معمولاً شکل مستطیل داشته یک گز و ارتفاع طاقچه بلند دو گز (۱۳/۲) بوده است . ترکیب نمای خارجی متشکل از سه دری ، دو آفتاب شکن یا تابش بند عمودی ، گلجام و خرک پوش بوده است .

 

آشپزخانه :

این فضا در محلی قرار می گرفته که به اتاق مهمان نزدیک باشد و نقشه آن بنا بر نقشه کلی خانه قابل تغییر بوده است . اصولاً در گذشته در تابستان غذای گرم نمی خوردند و بیشتر غذای بیرون تهیه می کردند .بارۀ بند محلی مخصوص برای نگهداری چهار پایانی مثل اسب و قاطر یا الاغ و چیزی به نام تخت روان بوده است .در خانه با پیمون بزرگ ترکیب فضاها به این صورت است : از هشتی خانه دو راهرو یکی به فضای اندرونی و یکی به بیرونی راه داشته ، در فضای بیرونی سفره خانه ، اتاق میهمان و حیاط و در اندرونی دور تا دور حیاط ، اتاقهای سه دری ، تهرانی ، تالار و تزر ، حمام ، و آشپزخانه قرار می گرفته اند .شکل حیاط در خانه با پیمون بزرگ از تناسب طلایی بدست آمده است . ابعاد خانه در پیمون بزرگ ، ۴۸×  ۴۸ متر بوده است . بررسی روابط متقابل بین فضاهای مختلف این خانه ها خیلی جالب است . بطور مثال آشپزخانه در مکانی قرار داشته که هم به اتاق مهمان و هم به اتاقهای داخلی نزدیک باشد . ابعاد در و پنجره در پیمون بزرگ یک گز تا دو گز و دو گره بوده است . از نمونه های زیبای آن می توان از خانه نواب رضوی در یزد نام برد .

حیاط یا میانسرا :

در خانه های شهرهای مختلف مثل یزد ، شیراز ، اصفهان ، کرمان و غیره حیاط آنها بصورت باغی کوچک عمل می کرده است .” میانسرا با تناسب طلایی ایرانی و جهت گیری دستوری خود، در تمام سال محیط بهداشتی مطبوعی فراهم و از گردش آفتاب و نورخورشید ، بهترین استفاده را برای یورت های گرداگرد خود کسب و تأمین می کند ، در صورتی که جهت گیری یاد شده با مسیر باد غالب و سمت طوفانهای شن ، یا محل استقرار کوه بست به آبادی سازگار نباشد ، میانسرا به جنوب غربی متمایل می گردد.جهت یابی میانسرا به قرار فوق ، حاصل ترسیم هندسی مستطیل های محاط در شش ضلعی منتظم است .در قسمت شمالی میانسرا ، یورت های آفتاب روی قابل استفاده در تمام فصول (بویژه زمستان) مستقر است . در جنوب که پر سایه است بخش تابستانی قرار می گیرد .در شرق که چهره به آفتاب شدید غرب دارد ، یورت های کم اهمیت و انبار و غربال جایگزین می گردد. این فضاها بیشتر از سقف نور می گیرند و کمتر در وروزن به میانسرا دارند . قسمت شرقی به سبب نامرغوب بودن ، در حدی که زاویه مطلوب جهت گیری میانسرا را مخل نباشد ، اختصاص به رفع تناسبی و ناگونیایی زمین نیز دارد .

مطلب بالا چکیده‌ای از تحقیق و پژوهش اصلی میباشد جهت تهیه نسخه کامل آن از باکس زیر اقدام به خرید و دانلود نمایید
لینک خرید پژوهش تحقیق بررسی خانه های امروزی:
تحویل فوری و خودکار فایل با لینک مستقیم بعد از پرداخت
20,000RIAL – اضافه‌کردن به سبدخرید
تعداد صفحه: 18
قالب: فایل word

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *