پایان نامه آسمانی در زمین(معرق کاری)

هیچوقت روزی که قرار شد از یک هنرمند و آثارش برای تهیه پروژه دانشجویی استمداد بطلبم به سراغ دلسوخته ای از  بارگاه مطهر امام رضا (ع) رفتم.فکر نمی کردم با پیرمردی آشنا شوم که در اولین برخورد پدرانه اش با آن همه مشغولیات کاری این باور را در ذهنم بیشتر جای دهد که هر کسی را به در این خانهو بارگاه مطهر راه نیست. و ظاهراً امام رضا (ع) ما را هم طلبید و تلفن های اولیه به آستان مقدسه و هماهنگی ها را انجام دادم با ضبط صوتی کوچک به حضورش رفتم آنچنان خاضعانه من را در اتاقش به حضور پذیرفت و به سؤالاتم پاسخ داد که تا وقتی کارگاه و کارهایش را نشانم نداد و پیشنهاد فیلم برداری را مطرح نکرد باورم نشد که مردی بزرگ است و دستی چیره دارد بر عالم هنرپایان نامه آسمانی در زمین(معرق کاری) در قالب فایل ورد آماده برای ویرایش و پرینت میباشد.

نقشه های جغرافیایی:

مجموعه نقشه های جغرافیایی کتابخانه مرکزی شامل ۱۸۳۶ نقشه مناطق ایران و سایر مناطق جهان به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی و بعضا زبانهای دیگر می باشد کلیه نقشه های موجود فهرست نویسی و سازماندهی شده اند و اطلاعات آنها از طریق فهرستگان پیوسته وسیعترین اداره خدمتگذاری سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با حدود روزانه ۹۵۰۰ نفر مراجعه کننده اعم از دانش آموزان، دانشجویان ، طلاب  حوزه  های علمیه، اساتید دانشگاه ها و سایر اقشار مختلف جامعه، معاونت امور          کتابخانه های وابسته میباشد سازمان کتابخانه ها. موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس دارای ۳۴  کتابخانه در ایران و یک کتابخانه در کشور هند میباشد که مسئولیت اداره امور و پیگیری مسائل بر عهده این معاونت می باشد ساعات کار در کلیه شعب  ۳۰: ۷ الی ۳۰ : ۱۹ و روزهای جمعه و تعطیلات رسمی ، تعطیل می باشد.

معرق کاری
معرق کاری

طریقه کار معرق کاری:

۱ـ طرح کار استاد رنجبر به کارگاه می آید.

۲ـ این طرح به وسیله سوزن سوراخ ، سوراخ می شود.

۳ـ قیریزی: مخلوطی از قیر شل و سفت و خاکستر ( برای ترد شدن ) در تابه آب کرده ملاقه ملاقه روی یک تخته چوبی می ریزند. این تخته درست به اندازه سطح کار مورد نظر است.

۴- یک صفحه برنجی در انتها روی آن می گذارند، سطح آن را کمی چرب می کنند و طرح را روی آن قرار می دهند ، روی طرح را که قبلاً توسط سوزن سوراخ سوراخ کرده اند دوده می ریزند، این دوده از سوراخ ها رد شده و به سطح می چسبند و طرح کاغذی را بر می دارند

۵ـ سبمه زدن، گره کشیدن، دور گیری ، با قلم نیم ور، گود کردن ( جنده کاری) با قلم خوش که کمی بزرگ است و قلم بادومی که ریزتر است ، قلم ساقه کاری که ظریف تر است،

طرح را روی صفحه برنجی حک می کنند.

۶ـ با حرارت صفحه را از قیر جدا می کنند، آن را بر عکس می کنند و همه کارها را تکرار می کنند تا گل ها با قلم گل سواد و گر سوم از سطح کار برجسته شود.

۷ـ این مرحله را سه بار تکرار می کنند

۸ـ قیرها را به وسیله نفت یا اسید تمیز می کنند

۹ـ آب طلا روی کار می ریزند.

۱۰ـ مصقل کاری: روی کار را خیس می کنند و با قطعه ای از سوهان که خیلی تیز نیست روی کار را براق می کنند تا طلا کوبیده شود و روزنه ها پر گردند.

۱۱- دستگاه تراش و نورد ( ورقه کردن در معرق کاری) از ماسوره، گوه و … تشکیل شده که برای تراش قطعات از آن استفاده می شود. هر کار قلم کاری روی طلا از ابتدا برای یک سطح ۲۰*۱۵ سانتی متر حدود ۲۴ روز با کادر ساعت اداری و ۴ نفر وقت لازم دارد.

در این کارگاه کار مس هم انجام می شود. به این ترتیب که طرح اصلی برش می خورد و با دستگاه لبه را آورده درزها ایجاد می شود، با جوش نقره درزها جوش خورده سمباده و پرداخت ، آب نیکل ، آب طلا، مراحل بعدی کار هستند.

نمونه این کار در سر درهای صحن جامع استفاده شده است که شکل ها  پر یا گره دارد. یکی از کارها ترکیب گره بود که قطعات کنار هم روی کلاف می شوند و بعد با پیچ بسته می شود.

تسمه ای ۳ سانتی لبه دار که برای محافظت از شیشه استفاده می شدند و در اثر تماس دست زوار خراب شده اند هم در آنجا در حال درست شدن بودند

کار اسیدی هم در این کارگاه انجام می شد به این ترتیب که طرح را روی برنج می کشیدند و اسید را روی کاغذ می ریختند و اطراف کار خورده می شد و خدکار می ماند و کار را قلم زنی می کردند تا برجسته شود

در کارگاه سر چراغی ها هم بودند که روی گلدسته نصب می شوند که از برنج آب نیکل و آب طلا ساخته می شود و چون از دسترس زوار دورند نیازی به مصقل کاری و کوبیده شدن ندارند. آنچه در این کارگاه برایمان زیبا بود صدای چکش های دست اساتید قلم زن بر روی کار بود که بابت شنیدن توضیحات به خاطر ما قطع شد، درس بود برای من آیا من هم روزگار پیری بر فرض در عالم هنر مویی سپید کرده باشم برای پاسخ دادن به جوانکی خام و بی تجربه را بر زمین می گذارم و به او وقع می نهم تا برایش دلخوش کنک باشد؟

کارگاه معرق کاری روی چوب

آقای ملکی ما را به طرف دار القرآ‌ن هدایت می کند، در گوشه ای اتاقی و دو استاد که با وسایل مدرن و قدیمی به معرق کاری روی چوب همت گماشته اند

درها و پنجره ها و استاد می گوید: آنچه اصفهانی ها به آن می نازند را ما در این جا انجام می دهیم: هزینه کامل شده ۱۰*۷۰ سانتی متر یک میلیون می شود. دری مهیا شده و آماده نصب است می گویند:

چند ماه کار برده است.

سخن آخر:

بعد از پایان بازدیدها از او و اتاقش به زحمت دل کندیم. زیارتی کوتاه و نمازی پر نیاز کنار ضریح نکاه به بالا دست به دعا بر می داریم که چشمم را زیبایی ها می نوازد و دیگر آنچه می بینیم برایم رنگی تازه دارد. پشت کاشی ها دل همیشه تپنده استادانی را می بینیم که تا ابد خواهد تپید.آیینه کاری ها دیگر خرده شیشه ای آبگینه ونیزی نیستند زلال آبند که تصویر عشق می نمایانند. مقرنس و معقلی ، معرق و هفت رنگ ، گره و اسلیمی، ماری و ختایی همه آسمانی در زمین را برایم به تصویر می کشند.از حالا به بعد هر زیارتی مرا به عشق می خواند که ثبت است بر جریبه عالم دوام آنروزی از قسمت فرهنگی حرم خواستم تا هنرمندی را به من معرفی کنند گفتند:

از وقتی حرم بوده ملکی هم بوده، از خودش که پرسیدم خندید و گفت: من که ۱۳۰۰ سال عمر ندارم! اما امروزه می دانم او دارد و تا ابد زنده خواهد ماند. او یکی از بیشمار مردانی است که هنرشان محرم اسرار نواها خواهد ماند بر یادگار دیوارها:

“ یا ضامن آهو، یا غریب الغربا، یا معین الضعفا “

 

 

مطلب بالا چکیده‌ای از تحقیق و پژوهش اصلی میباشد جهت تهیه نسخه کامل آن از باکس زیر اقدام به خرید و دانلود نمایید
لینک خرید پژوهش پایان نامه آسمانی در زمین(معرق کاری):
تحویل فوری و خودکار فایل با لینک مستقیم بعد از پرداخت
500,000RIAL – اضافه‌کردن به سبدخرید
تعداد صفحه: 164
قالب: فایل word

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *